4 meter lastlust: nya Skoda Fabia Combi

Uppdaterad 2014-10-07 | Publicerad 2014-10-02

Några centimeter större, 25 liter rymligare och 55 kilo lättare – men framför allt betydligt modernare.

Nya Skoda Fabia Combi utmanar de storas gäng.

Här är all info om bilen som avslöjades i förtid.

Skoda Fabia Combi var egentligen tänkt som överraskning till den kommande bilsalongen i Paris – men heta tjecker och britter slant på publiceringsknappen och avslöjade hela modellen i förtid.

I Sverige står Skoda Fabia för en tredjedel av märkets totala försäljning och globalt sett har mer än 1,1 miljoner Fabia Combi tillverkats sedan första generationens debut vid millennieskiftet. När nu nästa generation lanseras är grunden samma MQB-plattform som för storebror Octavia och lastutrymmet 100 liter (!) större än hos en Volvo V60.

Sex olika motoralternativ står till buds, hälften bensindrivna och hälften diesel. Mellan 75 och 110 hästkrafter från de tre- och fyrcylindriga bensinmotorerna och tre olika effekter mellan 75 och 105 hästar hämtade ur en trecylindrig 1,4-litersdiesel.

Allra snålast blir diesel-Greenline med 0,31 liter per mil och 81 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning.

Blivit mycket bredare

Nya Fabia Combi är visserligen bara en centimeter längre än den nu utgående, men på bredden har den vuxit hela nio centimeter. Det drar bagageutrymmet nytta av som nu lastar 530 liter. Det är 100 liter mer än i både Volvo V60 och 90 mer än i konkurrenten Renault Clio Sport Tourer.

Som tillval kommer systemet Front Assist erbjudas vilket också innebär automatisk nödbroms vid stadskörning – ett system vi för säkerhetens skull får hoppas Skoda väljer att montera in som standard i de svenskålda bilarna.

Fabia debuterar officiellt på bilmässan i Paris i veckan och lanseras i Sverige strax efter årsskiftet.

Motorista