Klartecken för amerikansk mediefusion

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2000-12-15

BILDAR MEDIEJÄTTE America Onlines vd Steve Case, till vänster, och Time Warners vd Gerald Levin skakar hand före en presskonferens den 10 januari i år, där de tillkännagav biljonaffären.

WASHINGTON

Den amerikanska konkurrensmyndigheten FTC godkände på torsdagen samgåendet mellan Internetjätten America Online och

mediegiganten Time Warner. FTC krävde dock att de nya företaget öppnar sina bredbandsnät för konkurrenterna.

Därmed undanröjdes det största hindret för fusionen som förhandlades fram redan för elva månader sedan. AOL Time Warner blir världens största mediekoncern med ett värde på cirka en biljon, 1 000 miljarder, svenska kronor.

Affären måste också godkännas av en annan konkurrensmyndighet, FCC, innan den är i hamn. Ett beslut från FCC väntas mot slutet av året och fusionen kan fullföljas kort därefter.

EU-kommissionen godkände samgåendet redan i oktober. Men både EU och FTC ställde villkor för att ge klartecken. FTC:s villkor är avsedda att bevara konkurrensen på den växande marknaden för bredbandstjänster.

- I en vidare mening befarade vi att fusionen mellan dessa två kraftfulla företag skulle neka konkurrenter tillgång till denna fantastiska nya bredbandsteknik. Direktiven är avsedda att garantera att det nya mediet som kännetecknas av öppenhet, mångfald och frihet inte stängs som ett resultat av fusionen, sade FTC:s ordförande Robert Pitofsky.

En femtedel av USA

Villkoren koncentrerar sig på AOL Time Warners löfte att öppna sitt system av bredbandsnät, som når cirka 20 procent av USA:s hushåll. Enligt villkoren måste AOL Time Warner erbjuda minst en konkurrerande Internetleverantör tillgång till sitt kabelnät innan AOL kan börja erbjuda bredbandstjänster.

Efter det måste AOL Time Warner släppa in ytterligare två andra Internetleverantörer inom 90 dagar.

Det har funnits ett motstånd mot fusionen, bland annat från konkurrenten Walt Disney Co, konsumentgrupper och små Internetleverantörer, som har oroat sig för att AOL Time Warner får för stor kontroll över såväl Internet och kabel-tv som det innehåll som ska levereras i näten.

Vill ställa höga krav

Motståndarna har lobbat hårt för att konkurrensmyndigheten antingen skulle stoppa affären eller ställa tuffa villkor.

Tillsammans äger och kontrollerar AOL Time Warner allt från America Onlines Internettjänster - Compuserve, Netscape, Digital City och Moviefone - till Time Warners varumärke Time, nyhetskanalen CNN, en mängd kabel-tv-kanaler, tidningar som People Magazine och Sports Illustrated samt Time Warners framgångsrika

skivbolag och dess produktion av tv och film.

Time Warners kabel-tv-nät når 20 miljoner hushåll, vilket gör det näst störst efter AT&T. AOL har nästan 29 miljoner abonnenter, inklusive 2,8 miljoner Compuserve-abonnenter. (TT)

Följ ämnen i artikeln