Zlatans reklamfilm – en succévinst för Volvo

Publicerad 2014-03-21

Samarbetet med den svenske superstjärnan fortsätter

Volvo gör en rörelsevinst på nästan två miljarder kronor.

Zlatan Ibrahimovic bidrog med draghjälp på den svenska marknaden och ökade försäljningen av Volvo-bilar.

– Vi är väldigt nöjda, säger vd Håkan Samuelsson.

Zlatan gör reklam för Volvo.

Volvo Personvagnar gjorde ett starkt 2013. Trots att intäkterna minskade gjort bilföretaget en rörelsevinst på 1 919 miljoner kronor enligt TT. En klar förbättring från halvårsresultatet, där man redovisade en förlust på 577 miljoner kronor.

Rörelsevinsten för 2012 var blott 66 miljoner kronor.

Bland de bidragande faktorerna pekar företagets vd och koncernchef Håkan Samuelsson på bland annat en positiv utveckling i Kina, bra försäljning av nya modeller och kostnadskontroll.

– Vi är väldigt nöjda med det, speciellt vändningen under andra halvåret, säger Samuelsson till TT.

Fick miljoner

Det var i november i fjol som Volvo startade produktionen i sin första egna fabrik i kinesiska Chengdu, där företaget räknar med att tillverka 30 000 bilar under 2014.

På hemmaplan är det en viss reklamfilm som inneburit en ökad försäljning av Volvo-bilar. Zlatan Ibrahimovic fick drygt nio miljoner kronor för att spela in den fjällinspirerade reklamfilmen där han badar isvak, jagar och kör Volvo.

Samarbetet fortsätter

Det är en investering som inneburit en ökad försäljning i Sverige. Och den hyllade reklamfilmen blir förmodligen inte den sista där PSG-stjärnan medverkar.

– Det är ett samarbete vi hoppas kunna fortsätta med under åren framöver, säger Samuelsson till TT.

Volvo Personvagnar knoppades av från Volvo-koncernen 1999. För fyra år sedan köpte kinesiska Zhejiang Geely Holding det då krisdrabbade bolaget av amerikanska Ford Motor.

Följ ämnen i artikeln