Miljardjättarnas krav på Blatter

Publicerad 2015-05-28

Den senaste Fifa-skandalen kan bli kostsam för förbundet.

Huvudsponsorerna går hårt åt förbundet i dag – och Visa öppnar till exempel för att avsluta sitt sporsoravtal.

”Vår besvikelse och oro kring Fifa efter de senaste händelserna är enorm”, skriver kortföretaget i ett uttalande.

Levde upp 125 milj – sedan tvingades Fifa-toppen bli hemlig agent åt FBI

Det internationella fotbollförbundet, Fifa, har tidigare kunnat vifta bort kritik och anklagelser om korruption medan de enorma sponsorpengarna fortsatt att rulla in. Men den senaste skandalen kan komma att få miljardkonsekvenser.

Samtliga huvudsponsorer uttrycker en oro efter gårdagens skandal och då amerikanska FBI nu är inblandade.

”Vi har informerat dem”

Allra hårdast är Coca-Cola och Visa.

Det amerikanska kortföretaget går till hård attack mot det förbund man sponsrat i decennier. Dessutom öppnar man för att avsluta sitt sponsoravtal med Fifa, något som skulle kosta förbundet miljarder.

”Vår besvikelse och oro kring Fifa efter de senaste händelserna är enorm. Som sponsor förväntar vi oss att Fifa vidtar omedelbara åtgärder vad gäller problemen inom organisationen. Det måste inledas med att bygga om kulturen med starka etiska värderingar för att rensa sportens rykte för fans runt om i världen. Visa blev Fifa-sponsor eftersom att VM är en av få globala idrottsevenemang som har kraften att förena människor runt om i världen genom en gemensam kärlek till fotbollen. Det är viktigt att Fifa genomför förändringar nu, så att fokus kan ligga på det i framtiden. Skulle Fifa misslyckas har vi informerat dem om att vi kommer att se över vårt sponsoravtal”, skriver Visa i ett uttalande enligt USA Today.

Sony har hoppat av

Coca-Colas uttalande är också starkt kritiskt mot förbundet:

”Dessa långdragna kontroverser har förstört Fifa:s uppdrag och VM:s ideal. Vi har upprepade gånger uttryckt vår oro kring dessa allvarliga anklagelser. Vi kräver att Fifa fortsätter att gå igenom dessa problem noggrant”, skriver Coca-Cola enligt New York Times.

Jim Andrews är vice-president hos IEG, ett företag som forskar på och värderar sponsoravtal. Han säger till New York Times att miljardföretagen nu är under press att ta avstånd från Fifa.

– De är medvetna om att sportens fans skiljer väldigt noga på sin kärlek för fotbolls-VM, sina landslag, sina favoritspelare och deras hat för Fifa. I en perfekt värld hade sponsorerna kunnat göra samma sak, men det är inte lika enkelt. Många grupper kommer att kräva att företagen tar ställning mot den sortens korruption det handlar om i det här fallet, säger Andrews.

Företaget Sony avslutade sitt samarbete med Fifa i december i förra året och har nu klivit in i det europeiska fotbollförbundet, Uefa, i stället.
Fifa:s sponsorer har den senaste tiden fått allt mer kritik för sina samarbeten med förbundet. Se kampanjen som kritiserar deras stöd till Qatar-VM nedan.

Levde upp 125 milj – sedan tvingades Fifa-toppen bli hemlig agent åt FBI

Följ ämnen i artikeln