De kan överge svensk fotboll

Publicerad 2016-04-06

Sponsor sen 50-talet – nu ryter Folksam ifrån: ’Inte okej som det är nu’

Bengaler, knallskott och dålig attityd på de allsvenska arenorna oroar en av svensk fotbolls mest trogna sponsorer.

Folksam, som satsar över tio miljoner kronor per år, kan komma att överge fotbollen.

Stämningen på läktarna den här säsongen avgör.

– Vi har inte stakat ut en ny linje, men det är inte okej som det är nu, säger Lars-Inge Svensson, chef för affär och idrott på Folksam.

Folksam, som syntes på reklamplats redan på 50-talet på Råsunda, är en trogen sponsor till svensk fotboll.

Företaget har avtal med Svenska fotbollförbundet, Svensk elitfotboll och tio allsvenska klubbar.

Men det finns en risk att svensk fotboll på sikt får klara sig utan försäkringsbolagets miljoner och insatser.

Tandlös lagstiftning

Det finns en oro över utvecklingen på de allsvenska läktarna. Diskussioner har pågått i det interna sponsorrådet sedan förra säsongen och man följer nu utvecklingen på de allsvenska arenorna.

– Vi har pratat mycket om att det är antal saker som accepteras som ett normalläge, som bengaler, knallskott och så. Man räknar med detta, tv-sändningar tar höjd för att det ska ske, spelare räknar med att det inte blir avspark i rätt tid och publiken säger att det säkert blir en lång kväll, säger Lars-Inge Svensson, chef för affär och idrott på Folksam.

Han och företagets vd och koncernchef Jens Henriksson har skrivit en debattartikel som Sportbladet publicerar i dag.

Lars-Inge Svensson påpekar att de ser att klubbarna tar allvarligare på problematiken kring bengaler, men att de också får signaler om att lagstiftningen är tandlös.

”Blivit normalläge”

Han poängterar också att varje gång det tänds bengaler på de allsvenska läktarna så har ett misstag begåtts.

– Vi ser detta som ett upprop då vi ser att något håller på att stadfästas till ett normalläge. Säsongen blir avgörande för hur Folksam ser på samarbetet med fotbollen framöver. Men vi vill inget hellre än att få en fotboll där vi kan vara delaktiga även i framtiden.

”Ett avgörande år”

Det finns alltså en risk att Folksam hoppar av sina åtaganden, eller i alla fall trappar ner.

– Jag har svårt att säga vad som ska hända eller inträffa för en åtgärd. Vad som ska vara illa nog för att Folksam ska göra något. Men vi vill lyfta detta som ett år som kommer att vara avgörande. Är det återupprepade incidenter som inte gagnar fotbollen eller vårt varumärke är det lättare att komma till diskussioner om att satsa på annat än fotbollen.

Folksam har under senare år medvetet minskat sin synlighet på de allsvenska läktarna på grund av att de varumärket synts i samband med huliganupplopp och bråk.

– Det är ett medvetet val de senaste tio-femton åren och det är väldigt synd, säger Lars-Inge Svensson.