Zlatandockan - populärast av alla

Publicerad 2016-03-24

PSG:s souvenirintäkter ökar radikalt.

I år väntas klubben ha tredubblat intäkterna sedan qatarierna tog över.

En av alla favoriter är den omåttligt populära Zlatandockan.

Spelarna i PSG finns att köpa som så kallade ”poupluche”, vilket är ett mellanting mellan en docka och en plyschfigur. Zlatan Ibrahimovics poupluche är inte helt oväntat den mest populära av dem alla. På tre år har den sålt i ungefär 7000 exemplar, enligt franska L´Equipe.

Jättestor satsning

Klubben gör en jättestor satsning när det kommer till försäljning av souvenirer och det finns 64 licensinnehavare. Ett exempel är jeansmärket Levi´s som i samarbete med PSG säljer chips med kebabsmak.

– New York Yankees berömda keps är en referenspunkt, säger PSG:s försäljningschef Fabien Allègre till L´Equipe.

42 miljoner euro i intäkter

Qatar Sports Investment tog över klubben 2011 och då var intäkterna 11,5 miljoner euro. I år förväntas de landa på 42 miljoner euro och målet till 2020 är att man ska vara uppe i 90 miljoner euro.

– Målet från våra ägare är att bli ett av de tio största sportmärkena i världen, säger Allègre.