Stoppade fuskförsök under Idrottsgalan

Radiosportens chef: En del som höll på med det

Publicerad 2017-01-17

Mer än dubbelt så många röstade på Jerringpriset i år.

Samtidigt stoppade Radiosporten flera försök till fusk under den pågående galan.

– De dubbelröster som kommit in har raderats, säger Radiosportens chef Markus Boger.

790 263 röster kom in när ridsportens Peder Fredricson oväntat slog golfaren Henrik Stenson och simmerskan Sarah Sjöström i kampen om Jerringpriset. Det är mer än dubbelt så många som de 327 384 röster som noterades förra året.

”Ser det som en framgång”

Anledningen tror Radiosporten kan härledas till möjligheten att i år även rösta via SVT:s mobilapplikation.

– Nu har jag inte de exakta siffrorna men så mycket kan jag säga att vi ser det som en framgång att så många röstade i appen. Jag vet inte hur många det var på rak arm men magen säger att det var lyckat, säger Radiosportens chef Markus Boger.

Samtidigt fanns det de som ifrågasatte appen. Under galans gång cirkulerade tips på sociala medier om hur du kunde få fler röster än de tillåtna tre genom att radera appen och ominstallera den.

– Det cirkulerade och en del höll på med det också. Det kan också verka som om de rösterna fungerade men det gjorde de inte. De plockades helt enkelt bort när vi såg att det var en dubbelröst, säger Boger utan att ha insyn i exakt hur det tekniskt har gått till.

”Historiskt mycket vykort”

När röstningen via SVT:s mobilapp infördes i Melodifestivalen mötte det stor kritik då äldre deltagare ansågs missgynnas. Boger beskriver också hur Radiosporten diskuterat riskerna med appen men välkomnar om Jerringpriset med hjälp av tekniken kan nå en yngre publik än tidigare.

– Vi har diskuterat röstningen mycket och hur röstningsförfarandet kan ändras. Historiskt så var vykort en stor bulk i Jerringpriset men de blev färre och färre och till slut var det inte många som röstade via vykort och då har diskussionen funnits att hitta andra vägar. P4 har ändå en framförallt vuxen publik och på samma sätt är det en relativt hög medelålder på de som tittar på Idrottsgalan så det är klart att vi tittat på hur vi kan nå en yngre publik. Vi har varit ännu mer aktiva i sociala medier men har också appen som kanske kan göra att en yngre publik röstar i större utsträckning. Sedan om de gjort det eller inte vet vi inte eftersom vi inte vet vilka som röstar.