Mitträcken effektiv livräddare

Uppdaterad 2019-06-25 | Publicerad 2014-09-02

Halmstad. Efter att nollvisionen lanserades för 19 år sedan hände mycket i både trafikmiljön och bilarna.

En ny studie från Trafikverket visar att åtgärderna verkligen fick ner dödstalen.

Allra effektivast var mitträcken.

Nollvisionen - som ytterst syftar till att ingen ska dö eller skadas i trafiken - presenterades på Tylösandsseminariet 1995 och har fått spridning till EU, FN och New York.

Även om det djärva målet från början blev utskrattat eftersom många såg det som orealistiskt satte det igång en stor aktivitet.

Nu har Trafikverket djupstuderat de nästan 400 dödsolyckorna som skedde 2000 och jämfört med hur trafikmiljöerna och bilarna förändrades på tio år.

– Det är en fantastisk förbättring, säger Johan Strandroth, trafiksäkerhetsanalytiker på Trafikverket, som presentade studien på årets Tylösandskonferens.

Mitträcken räddar flest

Slutsatsen som dras är att åtgärder som mitträcken, mitträfflor, sidoräcken, cirkulationsplatser och säkrare bilar är det som förklarar att dödsoffren i trafiken halverades under mätperioden.

– Vi har sett att nedgången i dödsolyckor inte är slumpmässig, utan det är en kombination av förbättringar på vägarna och i fordonen, säger Johan Strandroth.

Under de tio åren har det framför allt skett en stor minskning av mötes- och singelolyckor. Andelen mittseparerade vägar har gått från 26 procent till 41 procent och just mitträcken är det som anses ha räddat flest liv.

Korsningar svårlösta

Ett område där man ännu inte hittat någon bra åtgärd är korsningar på landsväg.

Och inför framtiden är det oskyddade trafikanter som är den stora utmaningen. Antalet omkomna i bil har minskat, men den positiva utvecklingen gäller inte mc-förare, cyklister, mopedister och fotgängare.

Prognosen fram till 2020 är att antalet biltrafikanter som dör fortsätter att minska rejält, men för de oskyddade trafikanterna krävs nya typer av åtgärder, enligt Trafikverket.

TT

Följ ämnen i artikeln