S kräver statlig järnväg

Uppdaterad 2019-06-25 | Publicerad 2014-01-22

Stockholm. Socialdemokraterna vill att underhållet av järnvägen återförstatligas och att inspektionen av underhållsåtgärder tas över av Trafikverket.

– Om olyckan skulle vara framme, en olycka med persontåg och kanske dödsfall, då är det för sent. Vi måste agera nu, säger Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven.

Socialdemokraterna vill att statliga Infranord successivt omvandlas till en underhållsenhet inom Trafikverket i takt med att underhållskontrakt med olika underleverantörer löper ut.

Partiet kräver också att Trafikverket så snabbt som möjligt tar över uppgiften att inspektera säkerheten på järnvägen.

Ett tredje krav är att anställda i järnvägsbranschen ska omfattas av meddelarfrihet.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd varnar för att ett återförstatligande kan göra järnvägsunderhållet 20 miljarder kronor dyrare åren 2014-2025. Hon hänvisar till en statlig utredning som hävdade att underhållet blev 25 procent billigare när det statliga monopolet avskaffades.

– För mig är det mer viktigt att de pengar som vi har, faktiskt kommer ut på spåret och används, säger Elmsäter-Svärd.

– Nu har Trafikverket fått de resurser man tidigare saknat för att faktiskt kunna vända trenden på underhållet, för att arbeta mer med förebyggande åtgärder än akut avhjälpande åtgärder.

Infrastrukturministern tycker att det är "väldigt märkligt" att Löfven hävdar att ett återförstatligande inte blir dyrare.

– Han nämner inte med en krona hur det ska finansieras. Järnvägen har problem, men då ska vi också ta dem på riktigt.

När det gäller inspektionen, så uppger Elmsäter-Svärd att även regeringen tittar på om också Trafikverket ska sköta besiktningar. Hon ser inte heller problem med något slags meddelarfrihet för järnvägsanställda och vill se en liknande säkerhetskultur som finns på flyget.

– Där är det kutym att vem som helst kan påpeka om det är ett fel eller brist och då måste man hantera det.

TT

Följ ämnen i artikeln