Trafikverket: Ny stambana behövs

Uppdaterad 2019-06-25 | Publicerad 2014-03-03

Stockholm. Nya stambanor ska förkorta restiderna med tåg mellan Sveriges tre största städer.

I en rapport, som i dag överlämnas till näringsdepartementet, föreslår Trafikverket en fördjupad utredning om en ny stambana mellan Stockholm och Göteborg samt Malmö.

– Om vi ska kunna fortsätta utveckla järnvägstrafiken i Sverige behövs en ny stambana. Annars kommer man inte att kunna möta behoven hos regionaltågstrafiken tillsammans med godstrafiken och fjärrtågstrafiken, säger Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm till TT.

– Vi rekommenderar att vi ska fortsätta den fysiska planeringen så att alla delar har ett bra underlag. Inte minst sträckan Jönköping-Malmö som är dåligt utredd, säger Malm.

Kostnaden för en ny stambana beräknas till mellan 110 och 170 miljarder kronor. Enligt Trafikverket kan en betydande del finansieras av banavgifter.

Satsningen bedöms också vara samhällsekonomiskt lönsam.

– Nu är det upp till regeringen att ta beslut, säger Gunnar Malm.

Trafikverkets förslag får positivt mottagande av den nybildade Götalandsbaneorganisationen, som är ett samarbete mellan Göteborgs stad, Borås stad, Jönköpings kommun och Linköpings kommun.

– Trafikverket är tydligt med att man vill få uppdraget att planera för hela Götalandsbanan. Man vill gå från ord till handling och diskutera olika finansieringslösningar och även börja planera för Europakorridoren, säger styrelseordföranden Mats Green (M) som också är kommunstyrelsens ordförande i Jönköping.

TT

Följ ämnen i artikeln