De köpte semesterresa – som inte fanns

Publicerad 2014-07-10

Satu och Tommy trodde att de gjort ett superfynd.

Då kom kallduschen.

Solresan hade plötsligt blivit över 8 000 kronor dyrare.

– Jag känner mig så lurad, säger Tommy.

Varje år brukar Västeråsarna Satu Mustonen, 28, och Tommy Montt, 35, resa till Spanien. Eftersom Satu jobbar på somrarna åker de iväg framåt höstkanten.

– Vi vill ha sol och värme, och vi brukar jämföra olika alternativ noga för att hitta billiga resor, säger Tommy.

Det gjorde de även denna gången. Efter att ha surfat runt på olika sajter länge hittade Satu en resa till ett riktigt pangpris: Paret skulle få flyg och en vecka på hotell i Lanzarote i oktober för 2 400 kronor.

– Allt verkade jättebra, så vi slog till, säger Tommy.

De bokade och betalade resan. Tommy fixade semester från jobbet, och de ordnade med hundvakt.

Priset gällde inte

Men nästa morgon fick de ett samtal från en säljare på Ticket, som de hade köpt resan hos. Då kom det bedrövliga beskedet: Resan de hade bokat fanns inte. Det bästa alternativet som bolaget kunde erbjuda kostade över 8 000 kronor mer än vad de betalat.

– De sa att priserna som vi fått inte gällde. Det är riktigt fulspel. De marknadsför en resa till ett visst pris, och sedan visar det sig att det inte går och de försöker de sälja in en dyrare resa, säger Tommy.

”Är lurendrejeri”

Paret valde att avboka resan och fick tillbaka pengarna som de hade lagt ut.

– Om de uppgett ett pris så ska det vara det som gäller. Jag känner mig så lurad. Sådant här ska inte få hända.

– De säljer saker som inte finns, och vi betalar för saker som inte finns. Det är lurendrejeri, säger Tommy.

Tekniskt fel

Enligt Ticket låg ett tekniskt fel bakom missödet som Satu och Tommy råkade ut för.

– De har fått ett extremt lågt pris, och det beror på att vi fick en felaktig prisfil från en leverantör. Vi beklagar naturligtvis detta, säger Maria Gertell, pr-ansvarig på Ticket.
Men även utan tekniska problem så kan det hända att priserna på resor förändras efter bokningstillfället. Det beror på att Ticket inte köper några biljetter innan beställningen görs. Ibland är systemen inte alltid synkroniserade med systemen hos flygbolag eller andra researrangörer.

– Målet är att alltid ha så uppdaterade priser som möjligt, men det kan hända kan leverantörerna har ändrat priset utan att det har hunnit komma in i vårt system, säger Maria Gertell.

Svårt att gå vidare

För konsumenter som råkar ut för detta finns det inte så mycket att göra.

– Företag får inte syssla med otillbörliga lockerbjudanden. Men om resan har funnits till det angivna priset vid något tillfälle så är det sannolikt svårt att gå vidare, säger Alexander Strömberg, jurist på Konsumentverket.