525 kronor extra - för handbagage

Uppdaterad 2013-08-05 | Publicerad 2013-08-03

Melli fick betala trots att väskan höll måtten

”Betala för handbagaget eller så kommer du inte med planet”.

Det beskedet ska Melli Djidic, 29, ha fått när hon skulle åka hem med Ryanair.

– Jag försökte förklara att det var exakta mått. Men de hade bestämt sig, det vara bara att betala.

I början av juli skulle 29-åriga Melli Djidic åka hem från Barcelona efter en kort weekendresa.

Handbagaget var samma rullväska som hon reste dit med.

Men när Melli skulle gå på planet blev det stopp.

Hon berättar att flygbolaget Ryanairs personal krävde att hon betalade 60 euro, motsvarande 525 kronor, för att få ta ombord sitt handbagage.

Hade fungerat tidigare

- De ville att jag skulle testa väskan i en mätbox. Sen ville de att jag skulle vända på väskan och då sa de att hjulen sticker upp så du får betala för att få med den.

Väskan hade hon lånat av sin mamma, som köpt just för att den skulle kunna användas som handbagage. Vilket har funkat flera gånger tidigare, berättar Melli.

- Det är exakta mått. Och det sa jag till personalen på flygplatsen också. Jag vägrade betala, men då sa killen i incheckningen att jag kunde gå därifrån.

”Det var kaos”

Hon berättar att även andra resenärer blev stoppade, bland annat en barnfamilj.

- Det var kaos i gaten. Barnen grät och pappan blev jättearg, så han rev av hjulen på sin väska i protest. Planet blev försenat på grund av allt krångel med det här.

När Melli Djidic väl kom hem till Sverige, 60 euro fattigare, pratade hon med Ryanairs personal på Skavsta flygplats.

- Jag sa att jag blev jätte­dåligt behandlad och frågade vad de kunde göra. Han sa att det brukar vara så där i Spanien och att de tyvärr inte kan göra någonting åt det.

Dyra telefonsamtal

Det enda rådet hon ska ha fått var att mäta väskan i en likadan mätbox, ta en bild och prata med huvudkontoret.

- Jag skulle ringa till Irland och samtalet kostade fem kronor i minuten. Då gav jag upp. Jag vill inte betala mer på grund av dem.

Aftonbladet har sökt Ryanair för en kommentar.

RYANAIR- SKANDALER VI MINNS

I måndags avslöjades det att Ryanair pressar sin kabinpersonal att bedriva aggressiv försäljning mot resenärerna. Personalen kontrolleras av anonyma inspektörer och säljer de inte tillräckligt bra riskerar de att få sparken.

Ryanairs flight från Venedig till Stockholm ställdes in och hundratals svenska resenärer strandades. Först tio dagar senare kunde Ryanair ordna ett nytt plan.

Enligt flera av bolagets piloter pressar ledningen dem att inte flyga med mer bränsle än vad som är absolut nödvändigt. TV4:s ”Kalla fakta” avslöjade att piloterna på Ryanair är med i bolagets egen bränsleliga. Den kapten som tankat minst ligger i topp, i grön färg. Den som tankar mest ligger i botten, i röd färg.

Följ ämnen i artikeln