Så flyger vi 2050

Uppdaterad 2013-05-23 | Publicerad 2012-09-21

Planen ”slungas” upp i luften – susar fram som fåglar

Plan som flyger i formation, som fåglarna, drar mindre bränsle, enligt Airbus.

Passagerarplan som flyger i fågelformation för att spara energi.

Det är bara en i raden av framtidsvisioner som Airbus presenterat.

Under mässan Innotrans (International Trade Fair for Transport Technology) i Berlin visar tillverkare av tåg, flygplan och andra transportmedel upp sina nuvarande och framtida produkter.

I ett textdokument kallat ”The Future by Airbus” skissar den europeiska flygplanstillverkaren på hur flyget kommer att se ut kring år 2050.

Förutom själva flygplansmodellerna i sig riktar Airbus in sig på faktorer runt omkring planen såväl på marken som i luften.

Eko-lyftning. Planen använder kolossala mängder energi med dagens startmetoder. Det är den i särklass mest bränsleslukande delen av flygningen. Airbus ingenjörer arbetar nu med att finna en slags markbaserad konstruktion med kapacitet att ”slunga” i väg ett flygplan. Det skulle dels göra planen lättare, dels förkorta startbanan. En annan fördel är att plan med hjälp av en sådan konstruktion snabbare skulle nå rätt marschhöjd.

Glidlandningar. Det är en metod som delvis testas redan i dag, att planen glider in för landning för att spara både bränsle och minska utsläpp. Med förfinad flygledarkontroll kan metoden utvecklas i mycket större skala.

Markservice. Fjärrstyrda fordon ska snabbare kunna ta emot flygplan för att taxa in dessa till gate, det vill säga en vidareutveckling av de mindre fordon som redan är i bruk.

Nytt bränsle. Biobränsle ses allt mer som en stor del av framtidens energikälla för världens flygplansflotta, lika med bort från oljeberoendet. En del experter varnar dock för att det skulle innebära stigande matpriser runt om i världen.

Försök har redan gjorts med att använda gammal pommes frittes-olja för att framställa flygbränsle.

”Fågelstreck”. Den kanske mest intressanta och tankeväckande visionen i Airbus dokument, som också bär underrubriken ”smartare skyar”. Flygplan ska flyga i formation ungefär som ett gåsstreck. Så som fåglar spar energi genom att flyga på det viset kommer flygplan att göra detsamma.

I ett exempel skildras hur flygplan som lyfter från Los Angeles, San Francisco och Las Vegas på den amerikanska västkusten möts någonstans över Utah och sedan flyger vidare i formation till den amerikanska östkusten. Även detta ställer förstås stora krav på förfinad flygledarkontroll.

Följ ämnen i artikeln