”Vi gick rakt i internetfällan”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2006-03-18

Anne och Arnulf trodde de hade bokat en paketresa - var nära att förlora 50000

Anne Vie Barth, 53, bokade en resa till Thailand för sig och sin familj på internet.

En paketresa - trodde hon.

Men när flygbolaget Swefly blev bankrutt sa resebyrån att det inte var någon paketresa och flygbiljetter för 50 000 kronor var plötsligt värdelösa.

Nu har hon fått pengarna tillbaka - av en ren slump.

Anne Vie Barth bokade en resa till årsminnesdagen av tsunamin för sig och sin familj, Arnulf Bye, 57, sina barn Tobias Barth, 30, och Tom Barth, 32, med barnbarnen Victor, 12 och Elin, 9.

- Jag ville ha en paketresa för att vi skulle få ett bra skydd, om något skulle hända. Jag hade varit inne på Konsumentverkets hemsida och läst på om resegarantier, säger hon.

Hon bokade på Thailandspecialisten.se. Tre bungalower i Krabi, flygbiljetter och transfer för sammanlagt cirka 75000 kronor.

Allt skulle ha varit bra om inte flygbolaget fått ekonomiska problem och ställt in alla flyg.

Plötsligt var biljetterna värdelösa och från flygbolaget fanns inga pengar att få.

Men Anne Vie Barth trodde ju att hon hade köpt en paketresa - som omfattas av resegarantilagen - och att de därför skulle få tilbaka pengarna för biljetterna.

Hon var övertygad om att hon bokat hela resan hos Thailandspecialisten. Men utan att det märktes, så hade hon slussats vidare till en annan bokningssajt.

Bokningen av flygresan hade gått till Allresor, och inte Thailandspecialisten som hon trodde.

- Jag trodde att jag köpte en paketresa hos Thailandspecialisten via deras svenska återförsäljare, Allresor.

Allresor höll inte med, utan sa att Anne Vie Barth och hennes man bara bokat flyg och därför inte kunde få några pengar tillbaka, möjligtvis bokningsavgiften, 2 230 kronor.

- Jag kände mig så rättslös. Jag är datorkunnig och jag visste att jag skulle kolla resegarantier - ändå går jag i en sådan fälla.

Anne Vie Barth hade till och med kollat att Allresor hade ställt en resegaranti - det vill säga avsatt pengar för just sådana här händelser - för att vara extra säker.

Hennes man tog ett nytt lån på huset och köpte nya flygbiljetter för 64000 kronor.

Resan var nu uppe i 139000 kronor. Men efter att ha överlevt Khao Lak var resan viktig för dem.

- Jag trodde också att vi kunde få pengar tillbaka. Jag var så 100 procent säker på att vi köpt en paketresa.

Hon skrev till Allmänna reklamationsnämnden och Resegarantinämnden.

Och till slut hon fick rätt - mycket tack vare en slump.

Anne Vie Barth kom strax efter bokningen på att hon glömt boka boende i Bangkok för hemresan.

Samtidigt som hon ringde och bekräftade resan bad hon Allresor boka en hotellnatt.

Eftersom hon bokade den hotellnatten tillsammans med flyget blev hennes resa en paketliknande resa och resegarantinämnden beslutade i februari att hon får 48000 kronor ur Allresors resegaranti.

- Det känns skönt. Jag är en lycklig kvinna. Men det är inte rimligt att en privatperson ska förstå denna djungel, säger hon.

Här gäller resegarantin

Tänk på det här när du ska nätboka

VARNING!

Läs också:

Bo Svernström