Fynda märkeskläder i tyska Metzingen

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-05-17

De heta designer-märkena reas ständigt ut i outletstaden Metzingen

Europas Mekka för märkesmode?

Inte Paris. Inte Milano.

Metzingen, 22000 invånare sydöst om Stuttgart. Här slåss de kända namnen med rabatter och procent och staden är som en enda jättelik outlet.

50%, 70%, 90%. Så ser skyltarna ut överallt. Ja, själva logotypen för "Smart shopping city", som affärerna vid Lindenplatz kallar sig i ett gemensamt ansikte utåt, är en röd kasse med ett stort procenttecken.

Det började med Hugo Boss; tillverkning, lager, huvudkontor. Och det är runt Boss de andra vuxit fram, inte längre i nergångna fabriker utan i ständigt modernare och lyxigare byggnader i tegel och betong med glasade arkader. En del av märkena har flera våningar i stora lagerliknande hallar, andra håller till i små exklusiva butiker.

Parkeringshusen finns nära och är stora men vid lunchtid är det fullt. Kunderna kommer från Italien, Frankrike, England, Ryssland, ja enligt reklamen "från hela världen" för att göra inköp i det jättelika urvalet av outlets mitt i hjärtat av staden."

De flesta kommer tidigt: det krävs ett antal timmar för att ta sig runt och hitta bland fynden.

Hos Jil Sander, som mer känns som en tjusig citybutik i vilken europeisk storstad som helst, hänger ett fåtal utvalda plagg: mycket, mycket dyra i utgångsläget. Men det mesta härinne är nedsatt med mer än hälften. Fyra vita kavajer i tunnaste skinn hänger på en vägg. De är lite skitiga vid kragen men går säkert att få rengjorda hos en specialist. De har kostat 19 995 kronor. Nu är priset 1 999,50 kronor, 90 procent rabatt alltså.

På Esprit tvärsöver den inglasade shoppinggatan vimlar det av folk. Priserna är ofta halverade och en skylt vid entrén varnar: Hoppas ni ursäktar att vi i händelse av kaos tillfälligt kan tvingas stänga butiken...

De billigaste jeansen inne hos Levi's och Dockers går för drygt 90 kronor. Men de finns bara i ovanliga storlekar. I det större sortimentet av klassiska 501-or ser en del inte helt korrekta ut i färgen.

Hos Escada, märket som drottning Silvia gillar och som alltid lockar rika ryskor till NK-butiken i Stockholm är det stort, tyst och lite andäktigt. Plaggen som bjuds ut är verkligt utstuderade och unika, många har gått ner stegvis och på prislapparna kan man följa deras väg mot "90%-punkten". En leopardmönstrad och teflonbehandlad regnkappa har kostat ungefär 10 800 kronor, sänkts till cirka 5 400 kronor och är nu nere i 1 570 kronor.

Störst av alla outlets är den som var först: Hugo Boss, som en stad i staden, flera byggnader, många trappor, kostymer på långa rader, skor, klockor, solglasögon, läderjackor" allt, allt.

Schnäppchenparadies, fyndparadis, kallas Metzingen av stolta lokalpolitiker. När köpstarka turister väller in år efter år drar staden och de 22 000 invånarna stor nytta: 9 000 jobb betyder lägre arbetslöshet än i andra städer och pengar till skolor och bostäder och renovering av centrum med skinande hus och gågator.

Alla lever på shopparna: affärsbiträdena, väktarna som håller järnkoll, kaféerna, krogarna"

- Och vi har råd att alltid bära senaste modet, skrattar Zoki Smoljan som jobbar vid turistbyrån på torget och pekar på sin egen tröja: jovisst är det en Boss.

Men en varning är på plats i detta köparnas "paradis": allt som säljs är inte av bästa kvalitet. Flera affärer informerar (ofta diskret) om att fabrikationsfel kan förekomma och att bytesrätten är begränsad.

Tydligast är Marc O'Polo som på en stor skylt meddelar att kläderna kan ha färgskiftningar, sömmar som är söndriga, maskor som gått etcetera och att varorna bör undersökas noga före köp.

Snabbfakta:

Guide/Metzingen

Bo Lidén

Följ ämnen i artikeln