Rekordtåget: 486 km/tim!

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-12-10

Kina storsatsar på höghastighetståg

Senaste modellerna av de kinesiska supertågen visades upp på världskongressen för höghastighetståg i Peking i veckan.

Kina har mutat in framtiden som världens ledande nation när det gäller höghastighetståg.

Utvecklingen går i rasande fart, inte enbart för att Kina nyligen satt nytt hastighetsrekord med 486,1 km/tim på sträckan Peking-Shanghai.

Redan 2012 kommer Kina att ha 1300 mil räls för höghastighetståg.

Det innebär nästan en fördubbling av det som i dag utgör världens längsta nät för snabbtåg, 753,1 mil.

Ett tecken på Kinas nyvunna status som tågnation är att den sjunde världskongressen för höghastighetståg just avslutats i Peking.

Storslagna planer

Det är första gången som kongressen arrangerats utanför Europa.

Delegationer från andra länder fick på plats ta del av de storslagna planerna för framtidens höghastighetståg i Kina.

Fast redan i dag finns fyra tåglinjer i Kina där hastigheten ligger på 350 km/tim: Peking-Tianjin, Wuhan-Guangzhou, Zhengzhou-Xi´an, Shanghai-Nanjing.

Halverar restiden

Linjen Peking-Shanghai invigs under 2011 och fakta kring den är smått hisnande läsning.

Sträckan är 131,8 mil lång.

Resan kommer att ta fyra timmar, mindre än hälften mot tidigare.

Hastigheten ligger kring 380 km/tim. Toppnoteringen hittills på 486,1 km/tim är lika snabbt som ett normalt tvåmotorigt propellerdrivet passagerarplan.

Bygget har kostat motsvarande 220 miljarder kronor.

Varje år beräknas 160 miljoner passagerare åka sträckan.

244 broar, eller hundra mil av linjen, har specialbyggts.

Peking-Shanghai förbinder också två av Kinas viktigaste ekonomiska zoner med varandra - Bohai Bay Economic Rim i norr med Yangtze River Delta i söder. Tillsammans står dessa två regioner för 40 procent av Kinas bruttonationalprodukt.

Silkesvägen på räls

Men Kina har även tågplaner som sträcker sig utanför landets gränser. Här är planerna lika storslagna och jämförs redan med den gamla legendariska handelsvägen som kallades Silkesvägen.

En plan är att tågförbinda sydvästra Kina med Burma (Myanmar), Kambodja, Thailand och Laos.

Thailand och Kina är redan överens om tre tågprojekt. Dessa ska förbinda Nong Khai med Bangkok, Bangkok med Rayong och Bangkok med Padang Besar i Malaysia.

Kina vill in i USA

Höghastighetsbanan kommer att sammanflätas med tågnätet i Mekong-området och utgöra en länk mellan Kun Ming i Kina och Malaysia.

Kina har också visat intresse att bara inblandat när det amerikanska tågnätet ska moderniseras för att kunna hysa just höghastighetståg.

Både i Florida och Kalifornien finns långt framskridna planer.

Följ RESA på Facebook – klicka här och titta in!