Lyxkryssning urartade i myteri

Uppdaterad 2014-12-29 | Publicerad 2014-12-27

Lyxkryssaren Queen Elizabeth.

Passagerarna betalade nästan 5000 kronor för lyxkryssningen till Amsterdam.

Men dåligt väder gjorde att fartyget inte kom längre än till Engelska kanalen där det tvingades cirkulera i flera dagar.

Till slut tröttnade passagerarna och gjorde myteri.

– Vi var 2000 ombord och ingen var nöjd, säger Sophie Humphrey till The Telegraph.

Ett par tusen britter hade köpt biljetter till lyxkryssningsfartyget Queen Elizabeth några dagar före jul.

Resan skulle gå till Amsterdam och stadens digra utbud av julmarknader.

Dåliga väderförhållanden gjorde dock att fartyget inte kunde anlöpa Amsterdams hamn. Istället cirkulerade lyxkryssaren planlöst omkring i Engelska kanalen i flera dagar.

Stormade receptionen

Till slut rann det över för de frustrerade passagerarna. Daily Mail skriver att flera av dem stormade receptionen och högljutt krävde att få tala med kaptenen.

– De erbjöd ingen extra underhållning så folk gick bara omkring, stämningen sjönk verkligen, säger Steve Gordon, 42, till tidningen.

Det hjälpte inte precis att matsalen var överbefolkad och att flera hytter stank av diesel.

Fick presentkort på 600 kronor

Rederiet Cunards kompensationsgåva var droppen som fick bägaren att rinna över. Gästerna, som hade betalat nästan 5000 kronor för kryssningen, fick ett presentkort på cirka 600 kronor att spendera i fartygets affärer.

Som en sista desperat åtgärd beslutade sig personalen för att anordna ett pubquiz.

De uttråkade passagerarna blev eld och lågor och salen blev så full att många fick sitta på golvet.

– Tanken var att det skulle vara något extra till jul för mig och min mamma, men vi slösade inte bara bort våra pengar utan även vår tid, säger Sophie Humphrey till The Telegraph.

Fartyget återvände till slut till Southampton utan att ha kunnat anlöpa i Nederländerna.

ANNONS