Här kan du semestra om fem år

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-02-19

Är detta framtidens drömsemester?

Fritt svävande i ett gigantiskt luftskepp.

London-New York på 37 timmar.

Eller London-Shanghai på 90 timmar.

Och bo i egen lägenhet ombord.

Än så länge är det bara en vision som London-baserade Seymourpowell tagit fram och som sydkoreanska Samsung direkt nappade på.

Samsung, megastora inom såväl varvs- som elektronikindustrin, anser att konceptet låter fullt genomförbart. Kanske redan så snart som 2015.

Designdirektören Seung min Kim skriver i ett pressmeddelande från Samsung:

”Även om det än så länge bara är ett koncept, har designteamet hos Seymourpowell utvecklat ett detaljerat och genomförbart projekt om vi bara håller oss till de tekniska specifikationerna.”

Kräver sex piloter

Spänn fast säkerhetsbältena och ta till er följande fakta om det som går under arbetsnamnet AirCruise:

Luftskeppet blir 265 meter högt.

Det kommer att väga lika mycket som en tom jumbojet.

Sex piloter och tekniker ska sköta ”spakarna” medan övriga 14 i besättningen servar gästerna.

Max 80 passagerare.

Bar, restauranger och en utomhus utkiksplats (när skeppet är på låg höjd).

4 duplex-lägenheter, en penthouse-lägenhet och fem mindre lägenheter ryms ombord.

Marschhöjden blir 4 000 meter.

Marschfart kommer att ligga mellan 100 och 150 km/tim.

Enorma solpaneler ska sörja för energin ombord.

Vätgas ska få jätteluftskeppet att lyfta.

”Behaglig resform"

Nick Powell, designchef hos Seymourpowell, tror benhårt på idén.

– Detta kommer att bli en långt mera behaglig resform, kopplad till passagerare som vill använda semestern till något annat än att ta sig från A till B på snabbast möjliga sätt, säger Talbot till VG Nett.

Slagordet för AirCruise är också klart: ”Slow is the new fast”.

Inget lågpris

Designgänget på Seymourpowell vill helt enkelt hitta ett framtida alternativ till det vi i dag känner som trånga flygplan, överfyllda semesteranläggningar och stressiga storstäder.

Återstår att se om Samsung gör slag i saken redan 2015.

Undrar ni vad en biljett kommer att kosta? Så långt har man verkligen inte kommit.

Men billigt blir det inte.

ANNONS