Kinas nya supertåg

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2009-12-28

Gör 350 km/tim i snitt – 42 nya linjer inom två år

Nya höghastighetståget kommer att halvera restiden mellan Shanghai och Peking.

Nu storsatsar Kina på höghastighetståg.

I lördags var gick premiärturen.

Snittfart: 350 km/tim.

Det är 107 mil mellan de två städerna Wuhan och Guangzhou. Den tågresa som tidigare tog elva timmar klaras nu av på tre och en halv timma.

Och det är bara början. De närmaste två åren kommer Kina enligt myndighetsuppgifter att öppna 42 nya linjer för höghastighetståg.

Peking-Shanghai nästa

Sträcken Peking-Shanghai är givetvis en. Den restid som i dag varar i drygt tio timmar kommer då att halveras.

Satsningen på linjen Peking-Shanghai är den mest dyrbara i Kinas historia. 160 miljarder yuan (ungefär detsamma i svenska kronor) kommer kalaset att kosta.

De nya snabbtågen är också de längsta som världen sett, lok plus 16 vagnar.

Ännu snabbare

I Europa var Frankrike först ut med höghastighetståg - TGV, Train à Grande Vitesse. Även Ryssland har beslutat satsa enligt samma modell.

Kina har tidigare gjort sig känt för ett annat höghastighetståg. MagLev, som förbinder Shanghai med stadens internationella flygplats, har en toppfart på 431 km/tim, men har testkörts i över 500 km/tim.

Följ ämnen i artikeln