Nu styckas Stena Lines superfärja

Publicerad 2013-05-15

Stena Voyager ansågs banbrytande när hon sjösattes 1996.

Katamaranen var världens största när den togs i bruk och skulle revolutionera färjetrafiken – men nu är Stena Voyagers resa slut.

De ökade bränslekostnaderna blev dödsstöten.

Rederiet Stena Line har en längre tid försökt sälja Stena Voyager, men förgäves. Fartyget, som seglat mellan Skottland och Nordirland, ska nu demonteras och återvinnas av Stena Recycling.

Sänkte hastigheten för att spara pengar

Det är framför allt de ökade bränslekostnaderna som har tvingat rederiet att fatta beslutet, skriver Maritime Danmark.

– När Voyager först togs i bruk kostade oljan omkring 20 dollar per fat. I dag kostar det omkring 110 dollar och för ett bränsleslukande fartyg är det helt enkelt ohållbart, säger Michael McGrath, operativ chef på Stena Line. 

I ett försök att minska bränslekostnaderna provade man att sänka hastigheten, vilket innebar ett guldläge för konkurrenter som kunde korsa Irländska sjön snabbare än Stena Voyager. Konkurrenterna var billigare i drift och hade bättre fraktkapacitet vilket innebar slutet för Voyager, enligt BBC.co.uk.

Framtiden oviss för systerfartygen

Tillsammans med Stena Explorer och Stena Discovery var Stena Voyager – som alla tillhör modellen HSS (High Speed Service) – banbrytande för sin snabbhet och kapacitet. Voyager har transporterat över 17 miljoner passagerare och gjort över 45 000 seglingar. Fartyget, som de senaste två åren stått på varvet i Belfast, var en favorit hos resenärerna för den snabba överfarten. Systerfärjorna är fortfarande kvar i drift men framtiden är oviss även för dem.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln