Nu går Bangkok- borna under jorden

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-04-18

10 000 provåkte den efterlängtade tunnelbanan

BANGKOK

Coolt! tyckte premiärresenärerna om Bangkoks nya tunnelbana. Men inte om den snygga stationsdesignen, hightech-spärrarna eller de snabba, fina tågen.

Omdömet gällde iskylan i vagnarna, då allmänheten på Thailands nyårsafton fick prov-

åka.

Luftkonditioneringen fungerar alltså mer än väl under premiär-turerna.

Ute är det +40 grader i skuggan men två, tre våningar ner under jord där tågen går är det svalt och gott på perrongerna. Fast inne i vagnarna hade dunjacka suttit bättre än shorts, flipflop-sandaler och t-tröja...

Mittemot mig har ett sommarklätt par kurat ihop sig till en huttrande boll.

Men Bangkok Metro, som opererar t-banan, lär sig väl med tiden hur man ställer in luftkonditioneringen utan att passagerarna blir djupfrysta.

Smidigare till shopping

För annars får nya t-banan mest plus.

För Bangkok-borna blir det lättare att ta sig till och från jobbet i den thailändska huvudstadens tunga trafik, och turisterna får smidigare kommunikationer till shopping, nöjen och exotiska attraktioner.

I årtionden har thailändska politiker pratat om tunnelbanan medan regeringar kommit och gått - och så plötsligt finns den här.

- Ja, det här har jag väntat länge på, ända sen jag var liten flicka, säger Chonticha Aramwiroj, resenär som valt att ta med sig man och dotter på förstagångsresan.

Runt 10 000 thailändare passade på att ta en tur när t-banan mjukstartade på Songkrandagen den 13 april, inledningen på det traditionella thainyåret.

20 kilometer lång

Exakt en halvtimme tar det att åka i ena riktningen på den 20

kilometer långa blå linjen som har totalt 18 stationer. All reseinformation finns på både thai och engelska, och tågen tar dig till exempelvis centralstationen Hua Lamphong, thaiboxningsarenan Lumpini stadium, mässcentret QSNCC, nöjesdistriktet RCA och shopping på Silom, Sukhumvit och Rachadapisek.

Sträckan kompletterar delvis, men inte helt, citypendeln Skytrains linjer som man kan byta till vid tre stationer. Men då måste du lösa ny biljett. Samtrafik har förts på tal men man har inte fattat några beslut än.

Officiellt invigs Bangkoks tunnelbana den 12 augusti, på drottning Sirikits födelsedag.

Nätet ska byggas ut

Men om alla skavanker trimmats bort tidigare, är det möjligt att den öppnar redan i juni, enligt kommunikationsminister Suriya Jungrungreangkit. Trycket på att ta tågen i reguljär trafik är nämligen stort, både från Bangkok-bor, turistnäringen och inte minst regeringen.

Och ännu mer t-bana ska det bli. Inom fem-sex år ska nätet ha byggts ut till mer än det dubbla och nå ut till Bangkoks förorter.

Invigning i sommar - sedan byggs den ut

Christer Nilsson (resa@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln