Så luras vi av resebolagen

Uppdaterad 2018-08-27 | Publicerad 2011-09-24

Drömhotellen i katalogerna är ofta bluff

Lena Ander, 47, och de tio barnen i sällskapet förväntade sig ett lyxhotell på Gran Canaria.

Men kom fram till en byggarbetsplats.

Många svenskar drabbas varje år av resejättarnas falska löften.

Aftonbladet berättade i går om Malin Svantesson med familj som bokat en veckas chartersemester på Vings lyxhotell i Egypten – men i stället placerades på ett överbelamrat ruckel med råttor, kackerlackor och vägglöss. Totalt har 80 skandinaviska resesällskap drabbats av samma bluff.

Och de är långt i från ensamma.

’Det är inte så mycket’

Förra året fick Allmänna reklamationsnämnden, ARN, in 1 679 anmälningar. De stora researrangörerna som Fritidsresor och Ving toppar listan.

– Det beror naturligtvis på att vi är så stora. Förra året hade vi 59 anmälningar på 600 000 resenärer, och det tycker jag inte är så mycket, säger Vings informationschef Magdalena Öhrn.

Endast en liten del av anmälningarna till ARN leder till att researrangören fälls.

Förra året fälldes Ving fem gånger, marknadsledaren Fritidsresor i två fall.

Ann-Margret Nordberg, 65, är en av dem som fått rätt mot Ving.

– Vi skulle bjuda barnen och deras familjer på en veckas semester till Gran Canaria. Totalt var vi fem vuxna och fyra barn, berättar hon.

Och bokningen var detaljerad.

– Vi bokade tre lägenheter intill varandra i ett strandnära hotell av hög standard. Ingen lyx, men bra standard. Vi ville bo så barnen kunde gå till stranden och vi kunde se dem från balkongen.

Fick 15 000 tillbaka

Men när familjen landade visade det sig att hela sällskapet flyttats till ett annat hotell, med betydligt sämre läge och standard.

De fick 15 000 kronor tillbaka.

För fyra år sedan fick Lena Anders Ving-resa till Gran Canaria stor uppmärksamhet i media när hon reste med en väninna och tio barn till ett nybyggt lyxhotell – men kom fram till en byggarbetsplats.

– Det är förvånande att resebolagen fortsätter med sitt kundförakt, att de inte bara kan erkänna sina misstag och ge sina kunder en skälig ersättning, säger hon.

Andra resor som gått fel

Hotellrummet var mögligt

Anders Hård, 43, i Göteborg åkte till Kuba tillsammans med tre kompisar. Resan gick på 30 000 kronor. Ett av de hotell de bodde var långt under den fyrstjärniga standard de betalat för.

– Det var mögel på väggarna och stora glipor i dörrarna. Det var hemskt, säger Anders.

ARN fällde arrangören Cuba Travel. Anders fick tillbaka 1 500 kronor.

Hotellet inte färdigt

En tvåbarnsfamilj i Skåne åkte till ett nytt hotell i Grekland med Solresor. Resan kostade drygt 20 000 för hela familjen.

– När vi kom dit visade det sig att hotellet inte var färdigt. Hotellrummen var färdiga men inte resten av hotellet, säger den 48-årige pappan.

ARN fällde researrangören och familjen fick tillbaka det belopp man begärt.

Luftkonditioneringen ur funktion

Björg Nygren, 48, reste till Side i Turkiet tillsammans med sin man. Tvåveckorsresan kostade dem drygt 27 000 kronor.

– Men luftkonditioneringen på rummet var trasig så det var över 40 grader varmt på rummet. Det gick inte att sova där så vi satt på balkongen, säger hon.

Researrangören Detur fälldes av ARN och betalade tillbaka 2 500 kronor.

De anmäls mest

Ving: 60. Fritidsresor: 43. Solresor: 34. Apollo: 30. Detur: 26. Airtours: 25. Nazar Nordic: 9. Langley Travel: 8.

Fotnot: Anmälningar till ARN 2010.