Biljettröran som får resande att se rött

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-07-17

Lågprisbiljetter går för ockerpriser på nätet

Lågprisbiljetter som säljs på nätet för det fyrdubbla priset.

Resor i första klass billigare än i andra klass.

Bokningssystem som föreslår onödigt lång och dyr resväg.

Och nätauktioner på sista minuten-biljetter.

SJ:s biljettröra får resenärerna att tappa tålamodet mitt i semestertiderna.

Enligt SJ:s nya prismodell kan biljetter för 95 kronor köpas från och med 90 dagar före avresan. Detta utnyttjas av personer som köper upp flera lågprisbiljetter och säljer dem sedan på Blocket för ett mycket högre pris närmare avgångsdatum.

En kvinna uppger för Sveriges Radios Ekot att hon fått betala fyra gånger ursprungspriset för sin biljett. Säljaren tjänade 1200 kronor på affären.

Företeelsen är känd hos SJ men bolaget ser det inte som ett stort problem.

– I våra ögon är det ett så litet problem än så länge. Men visst är det synd att våra låga biljettpriser inte kommer resenärerna till godo, säger Tobias Johansson på SJ affärsutveckling.

Kan man inte göra biljetterna lite dyrare eller personliga?

– Det skulle ju kunna vara en lösning. Men vårt mål är ju som sagt att billiga resor ska komma alla till godo.

Men det är inte enbart privatsålda biljetter till överpris som upprör.

Rörliga priser, som SJ haft i flera år, gör det svårare för resenärerna att veta när man ska köpa sin biljett. Dessutom kan priset för en sträcka variera beroende på när man köper biljetten. Men det verkar inte SJ vilja ändra på.

– Tillgång och efterfrågan styr priset. Exempelvis kan en biljett i andra klass med större efterfrågan bli dyrare än platsen i förstaklasskupén som inte är lika eftertraktad då den från början har ett högre grundpris.

Många ser tåget som en spontan resform - inget man bokar 90 dagar i förväg för det låga prisets skull. Därför upprör priset när biljetten köps ett par dagar före avfärd. Hur ser ni på det?

– Alltså... i våra ögon är 90 dagar inte en lång period. Men det är klart att det skulle man kunna ändra om vi ser det behovet.

Men förstår man inte prissystemet så skapar det stress och frustration. Och så auktionerar ni dessutom ut biljetter på Tradera. Spekulera med biljettpriset, är det något som SJ ska syssla med tycker du?

– Vi är ett bolag som ska tjäna pengar på vår verksamhet.

Tobias Johansson säger att det enligt expertuträkningar är sällsynt med mer än 70 procents beläggning på långlinjer.

– Vi ligger för närvarande på över 80 procent. Tågresandet i Sverige har aldrig varit högre. Det säger ju en del. Sen kan man ju ha synpunkter på prissystemet. Men vi önskar ändå att vi hade mer räls och fler tåg.

Förvirrande resrutter

Tycker man att prissystemet är invecklat så gör SJ:s bokningssystem på nätet saken ännu mer obegriplig.

När Aftonbladet.se söker en resa från Stockholm till Motala kostar det billigaste alternativet 191 kronor (2 kl, ett byte). Det dyraste alternativet landar på 441 kr i 2 kl. Dessutom är den rutten onödigt lång och har tre byten: Stockholm-Märsta (tåg), Märsta-Arlanda (buss), Arlanda-Hallsberg (tillbaka söderut med tåg) och slutligen Hallsberg-Motala (tåg).

– Nu är det inte människor som pusslar ihop resan utan det görs av datorer. Just den här resrutten lär inte bli så säljande, säger Tobias Johansson.

ANNONS