Så säger flygbolagen

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-04-23

flygstopp Strandade och uttröttade resenärer köar vid finska flygbolaget Finnairs disk på John F Kennedy-flygplatsen i New York. Enligt EU:s regler är flygbolagen skyldiga att ersätta resenärernas utlägg för mat och boende om de blir strandsatta på grund av askmolnet. Men bolagen tolkar reglerna olika och efter en veckas kaos börjar kostnaderna skena.

SAS: Hjälp ges under två dygn

Inom Europa: Ersätter måltider och hotell så länge man är strandsatt. Hjälp med alternativ resa till exempel med buss. Ingen kompensation för förlorad arbetsinkomst eller sveda och värk.

Utanför Europa: Hjälp ges i två dygn. Efter det får resenären själv stå för omkostnaderna.

Före avresa: Resenärer inom Europa får pengarna tillbaka eller ombokning utan kostnad. Den med biljett till ett flyg som inte avgått kan gratis boka om resan till samma destination till och med 31 december.

Ryanair: Ersätter mat och hotell

Inom Europa: Ersättning för rimliga kostnader för mat och hotell. Ingen tidsbegränsning men krav på kvitton. Ingen annan kompensation.

Utanför Europa: Ryanair reser bara inom Europa.

Före avresa: Om resan ställs in får man pengarna tillbaka, men inte om man avbeställer av oro för att bli strandad.

Lufthansa: Bara vid påbörjad resa

Inom Europa: Ersättning för hotell och mat utan tidsbegränsning. Under förutsättning att resan redan har påbörjats. Ingen annan kompensation.

Utanför Europa: Ingen skillnad mot inom Europa.

Före avresa: Möjligheten att gratis boka om eller få pengarna tillbaka försvann när luftrummet öppnades.

Norwegian: Har ingen tidsgräns

Inom Europa: Ersättning (mot kvitton) för boende, mat och samtalskostnader. Ingen tidsbegränsning, men Norwegian uppmanar resenärer att kontakta sitt försäkringsbolag för fullgod kompensation.

Utanför Europa: Norwegian flyger inte utanför Europa.

Före avresa: Pengar tillbaka om resan ställs in. Annars vanliga avbeställningsregler.

Finnair: Måste ha en ny resplan

Inom Europa: Ersättning för hotell och mat så länge resenären väntar på ett ersättningsflyg. Förutsättningen är att det måste finnas en ny resplan.

Utanför Europa: Samma regler som inom Europa.

Före avresa: Pengarna tillbaka fortfarande, men så fort situationen är normal försvinner den möjligheten.

Så kan du skydda dig

Europeiska reseförsäkringar:

Semesterförsäkring: Har en ”nödknapp” som ersätter ”nödvändiga och skäliga merkostnader” upp till 5 000 kronor per vuxen och 1 000 kronor per barn. Resan måste ha påbörjats. Spara kvitton.

Försenad hemresa: Över tre timmar: 200 kronor. Över 12 timmar ytterligare 500 kronor. Ersätter inte förlorad arbetsinkomst. Kostnad: 400 kronor för en vecka i Europa.

Avbeställningsförsäkring: Ger alla pengar tillbaka vid avbokad resa. Kostnad: 20 procent av resans pris.

Trygg Hansa:

Ett förseningsskydd på upp till 6 000 kronor ingår i hemförsäkringens grundskydd.

If:

Har man ett utökat reseskydd i sin hemförsäkring får man ersättning för försening upp till 5 000 per person.

Länsförsäkringar:

Grundskyddet i hemförsäkringen ger ersättning på upp till 5 000 kronor vid förseningar. Ingen ersättning om planet är inställt.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln