– Jag tror att fler flygbolag kollapsar

Uppdaterad 2012-02-06 | Publicerad 2012-02-03

Två konkurser på en vecka – därför krisar flygbranschen

Ungerska flygboalget Malev ställde in alla sina flygningar med omedelbar verkan fredag morgon.

Spanska Spanair och ungerska Malev – två flygbolagskonkurser i Europa på mindre än en vecka.

Och de kommer att följas av fler, spår experter.

– Det är en omtumlande tid, säger flyganalytikern Anders Lidman.

Björn Kjos, koncernchef på Norwegian, spår att fler flygbolag kraschar – dock inte hans eget.

Förra helgen kastade spanska Spanair in handduken. I morse var det ungerska Malevs tur, alla flygningar ställdes in med omedelbar verkan.

Norwegians vd Björn Kjos spår att flera europeiska flygbolag kommer att få problem framöver. Han menar att det till stor del beror på att de flyger med gamla plan, som drar mer bränsle än nyare modeller.

”En farlig kombination”

Norwegian la för någon vecka sedan en jätteorder på hela 222 nya Boeing- och Airbus-plan, som ska dra 10-15 procent mindre bränsle än dagens modeller.

– Det finns för många bolag som har för gamla plan för att kunna bli lönsamma med dagens oljepriser, säger Björn Kjos till nyhetsbyrån Reuters.

– Jag tror att fler bolag kollapsar – höga kostnader och gamla flygplan är en farlig kombination.

”Riktigt hård konkurrens”

Henrik Littorin.

Men Henrik Littorin, omvärldsanalytiker på Swedavia, pekar på en annan orsak till att flera flygbolag nu hamnat i svårigheter.

– Oljepriset har just nu inte någon avgörande betydelse. Utmaningen är nog snarare en mycket stor ökning av utbudet av flygstolar den senaste tiden. Det är riktigt hård konkurrens samtidigt som bolagen behöver fylla planen, säger han.

Konkurrensen har resulterat i ett långvarigt priskrig och rekordbilliga biljetter, inte minst på längre flygningar.

Kommer priskriget att fortsätta?

– Ja, det tror jag. Snittpriset behöver inte gå ner men utbudet av billiga biljetter ökar. Branschen kommer alltså troligen att ha en fortsatt tuff situation de närmaste åren, säger Henrik Littorin på Swedavia.

Fler bolag har problem

Anders Lidman.

Anders Lidman, flyganalytiker som driver konsultföretaget Aeropol, är inte förvånad över ungerska Malevs konkurs:

– Den här konkursen skulle egentligen ha hänt tidigare. Den ungerska regeringen försökte privatisera Malev redan 2007 men det misslyckades. Man har därför fortsatt att pumpa in pengar i bolaget, totalt 120 miljoner euro. När i EU i förra månaden satte stopp för det klarade sig inte Malev längre.

Finns det fler europeiska flygbolag som är illa ute?

– Det finns fler östbolag som är i samma situationen som Malev och som inte klarar sig på egen hand. Det är en omtumlande tid för flyget.

Anders Lidman vill dock inte säga vilka bolag han i första hand tänker på.

Hur går det för SAS?

– Gör man ingenting kommer SAS inte att klara sig. De etablerade så kallade nätverksbolagen måste hitta sin nisch för att överleva, det har inte SAS gjort. Och frågan är om det inte är för sent.

”Boka charter eller paket”

Anders Lidman menar att SAS inte kan konkurrera med lågprisbolag som Ryanair och Norwegian om bolaget erbjuder ungefär samma produkt, fast dyrare.

– Den gubben går inte. Och affärsresenärer åker numera också på billigast möjliga sätt när näringslivet skär ner.

Norwegian expanderar kraftigt. Kommer de att gå förbi SAS?

– Ja, det tror jag. Kanske inom tre år.

Hur ska jag som resenär tänka när jag bokar flygbiljett nästa gång och är rädd om mina pengar?

– Boka en paketresa, antingen med charterflyg eller med reguljärflyg, där något mer än resan ingår, till exempel hotell eller utflykter. Då är du skyddad av paketreselagen. Köper du reguljära flygbiljetter, betala med kreditkort så omfattas köpet av kreditkortslagen och du kan få pengarna tillbaka om flygbolaget går i konkurs.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln