Skyll inte på mig när billiga dvd:n pajar

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-01-05

Jag måste be om ursäkt. Jag har vid ett flertal tillfällen, i allt från artiklar om Spanien till New York, tipsat läsarna om att elektronik är billigt och bra att köpa utomlands.

Fel av mig. Såhär ska det stå: elektronik är billigt och bra att köpa utomlands – förutsatt att varan håller.

När vi bodde i Spanien i vintras köpte vi en bärbar dvd-spelare till barnen. Den har räddat många resor. Plötsligt har timmar på stillastående tåg och i diverse vänthallar blivit lite uthärdligare när man kan underhålla med Höjdarna eller Ronja.

Den spanska chartermarknaden är full av billiga dvd-spelare som heter totalt opålitliga saker som Amiral DVD eller Sylvia Player. Vi valde en dyrare variant, en Sony inköpt i en välkänd butikskedja som ungefär motsvarar Expertbutikerna i Sverige.

Jag gillar inte strul och Sylvia Player för 49 euro luktar strul.

Ett halvår senare slutade dvd-spelaren ändå att funka. Usb-porten var död och skivorna lästes inte av. För omväxlings skull var det faktiskt inte tvååringens fel. Prylen hade stått högt uppe på en hylla och han hade varken haft chans att mata den med glass eller kasta ner den från sängen.

Eftersom jag inte visste hur man reklamerar en utlandsköpt vara ringde jag till konsumentvägledaren i min kommun. Jag hamnade i en halvtimmeslång kö innan jag kom fram till en telefonsvarare som berättade att konsumentvägledaren hade telefontid alla vardagar mellan 13 och 15 och att jag var välkommen att ringa då. Klockan var 14.28.

Nytt försök:

Jag mejlade, beskrev mitt problem och skrev under med namn, adress, två telefonnummer och mejladress.

Svar:

För att få svar på din fråga måste du ange var du bor. Lämna gärna även telefonnummer.

Ungefär här borde jag ha gett upp. Och insett att det är mer ekonomiskt smart att jobba på dagarna än att försöka förstå hur man utnyttjar garantin på en vara inköpt i Spanien. Men jag kan bli lite triggad när saker är oväntat krångliga. Det SKA gå.

I stället ringde jag europeiska enheten på Konsumentverket där en kvinna förklarade att jag måste skicka ett brev till den butik jag hade köpt varan i.

Kan jag inte bara kontakta Sony i Sverige och be dem hjälpa mig?

Nej, det måste gå via butiken i Spanien.

Jag och maken letade därför fram kvitton, skannade och fyllde i ett färdigformulerat klagobrev som vi hittade på Konsumentverkets sajt. Efter tre veckor fick vi ett förvånat svar från den spanska butikschefen. ”Varför skriver ni till oss? Ni kan väl bara kontakta Sony i Sverige?”

Häromdagen gick jag förbi deras kontor. De tog emot den trasiga dvd-spelaren utan följdfrågor och fyra dagar senare var den fixad. Det hela visade sig vara enkelt. Men vägen dit var lång och svår.

Är du fortfarande sugen på att köpa teknik utomlands? Go ahead! Men nu kan du inte längre skylla på mina aningslösa artiklar när prylen pajar och du hamnar i konsumentkarusellen.