Svensson Smith (MP): Förbjud bensin och diesel

Uppdaterad 2016-06-30 | Publicerad 2015-06-08

Karin Svensson Smith (MP).

Sverige bör ta ett steg längre för en bättre miljö - och förbjuda bensin och diesel.

Det skriver riksdagsledamoten Karin Svensson Smith (MP) på DI Debatt:

"Likt Titanic är mänskligheten med klimatförändringarna i full fart på väg mot en ödesdiger katastrof" skriver hon.

I regeringens vårbudget aviserades en höjd bensinskatt, som blir verkligenhet från och med januari nästa år.

Karin Svensson Smith (MP), ordförande i riksdagens trafikutskott, vill gå steget längre.

Tvinga oljebolag att sälja förnybart

I en debattartikel i Dagens Industri skriver hon att användningen av fossila bränslen bör fasas ut och till slut förbjudas. En av anledningarna är att koldioxidskatter fungerar dåligt när priset på olja sjunker.

Hon argumenterar i stället för en så kallad kvotplikt, som ska tvinga oljebolagen att sälja en större mängd förnybara drivmedel för varje liter bensin eller diesel de säljer.

"Kräver förbud"

På sikt bör kvotplikten höjas så att de fossila bränslena i praktiken blir förbjudna.

Karin Svensson Smith argumenterar även för ett annat sätt fasa ut bensin och diesel. Det handlar om att begränsa mängden fossila drivmedel som får säljas.

"Det är dags för drivmedelspolitiken att höja blicken och seriöst ta ansvar för att skapa ett transportsystem som är fossilfritt inom 15–20 år. Det språnget kan inte tas genom att steg för steg höja koldioxidskatten utan det kräver att fossila drivmedel förbjuds." skriver hon.

C och M sågar förslaget

Centerpartiets Kristina Yngwe, vice ordförande i miljö- och jordbruksutskottet välkomnar ambitionen att fasa ut fossila drivmedel över tid men är samtidigt kritisk till förbud. Hon anklagar regeringen för att driva en irrationell miljöpolitik.

– Tyvärr agerar regeringen bakvänt och ologiskt i miljöfrågorna. Så här långt har man höjt skatterna även på biodrivmedel och skurit bort laddstolpar för elbilar ur budgeten. Man slår tämligen hårt mot alla alternativ vid sidan av häst och vagn, säger hon i en kommentar.

Jessica Rosencrantz, Moderaternas trafikpolitiska talesperson säger att ett förbud skulle slå hårt mot landsbyggden.

Miljöpartiet utgår från att alla har nära till bussen eller tunnelbanan. Så är det verkligen inte. Miljöpartiet har fått ett stort inflytande på regeringens politik och jag undrar vad
socialdemokratiska väljare tycker om Miljöpartiets förslag?

Följ ämnen i artikeln