SJ är inte boven

Det är inte SJ som är problemet.

Det är Trafikverket som orsakar de flesta förseningarna.

Men det statliga järnvägsbolaget får allt hårdare konkurrens och måste krympa kostymen.

Att SJ:s besked ska sparka 453 personer, drygt var tionde anställd, tolkades av många som ett resultat av förseningar och inställda tåg. Dålig service ger minskade intäkter och alltså leder det till uppsägningar.

Det är tyvärr inte ett korrekt resonemang, inte i det här fallet. SJ:s lönsamhet minskar säkerligen till följd av nerrivna kontaktledningar och urspårade tåg som stoppar trafiken. Men boven till förseningarna i tågtrafiken är inte SJ, det är i sex av tio fall Trafikverket.
Riksrevisionen undersökte nyligen orsakerna till tågförseningarna. På sidan 50 finns ett diagram som alla borde läsa.

57 procent av alla tågförseningar orsakas av Trafikverket. Sex procent beror på SJ. 15 procent är Green Cargo, det statligt ägda bolaget för gods på järnvägen, ansvarig för.
Nej, SJ:s problem stavas i stället ökad konkurrens. Sent i höst kommer både Citytåg och MTR, som redan kör tunnelbanan i Stockholm, börja trafikera SJ:s klart lönsammaste sträcka, den mellan Stockholm och Göteborg.

Enligt SvD/Näringsliv genererar den sträckan över 60 procent av SJ:s vinst i dag. Den ökade konkurrensen kommer att leda till sänkta priser på sträckan. Enligt SJ:s vd Crister Fritzson kommer priserna sjunka med mellan 10 och 15 procent. Andra bedömare tror på ännu större prisfall.

Bra för kunderna alltså. Men svårare för SJ.
Redan i december förra året aviserade Statens Järnvägar att de skulle spara en miljard på tre år. Nu kom den första konkretiseringen som ska spara 200 miljoner. 800 miljoner återstår alltså.

Att SJ lägger ner 17 av 24 resebutiker är också en anpassning till verkligheten. Enligt företaget säljs bara fyra procent av biljetterna i butikerna. För den som inte vill, eller kan, köpa över nätet finns fortfarande möjligheten att beställa biljetter via telefon.

SJ har också gjort en del konstiga prioriteringar. Sedan våren 2012 har SJ låtit Öresundståg husera ensam på sträckan Göteborg, Halmstad, Helsingborg och Lund. I december återupptogs trafiken på sträckan för att enligt vd:n, som tillträdde efter trafiken på den attraktiva sträckan lades ner, ”attrahera fler resenärer och därmed skapa lönsamhet”.

Ägaren statens lönsamhetskrav, sedan 2005 en avkastning på tio procent, har av flera opinionsbildare angetts som en av orsak till att SJ nu sparar.

Men SJ:s lönsamhet är inte särskilt imponerande. 2012 gjorde man en vinst på 471 miljoner på en omsättning på 8,7 miljarder. Då levererades 157 miljoner till statskassan.

Året innan var vinsten 36 miljoner på en omsättning på 8,1 miljarder. 12 miljoner, också det en tredjedel av vinsten, gick till finansminister Anders Borg.

– Det är tyvärr ett nödvändigt ont. Något vi måste göra för om vi ska klara att konkurrera och överleva i framtiden, sade Hans Pilgaard, avdelningsordförande för fackförbundet ST på SJ. Han tycker dock att det är tråkigt att det dröjt så länge innan företaget satt igång med effektiviseringarna.

Det är liten annan reaktion än exempelvis språkröret Gustav Fridolin (MP) som talade om ”en ny spark i magen på alla oss som stått och frusit på en perrong”. Men det är ju valår.

Följ ämnen i artikeln