JO är så arg på Södertälje att kapten Haddock bleknar

Socialdemokraten Boel Godner.

Södertäljes bakgrundskontroller bryter mot såväl grundlagen som Europakonventionen.

Den osedvanligt allvarliga kritik som JO riktar väcker onekligen besvärande frågor.

Men innan de ställs bör bakgrunden till denna inflammerade historia beskrivas.

Södertälje, under ledning av den orädda socialdemokraten Boel Godner, har sedan i fjol löpande kontrollerat om kommunens cirka 7 000 anställda gjort sig skyldiga till sexualbrott, dömts för våld, åkt fast för knark eller fuskat ekonomiskt.

Kontroller som genomförts av ett externt företag efter att Södertälje lämnat ut personnummer på personal och på dem som söker jobb.

De anställda har informerats om nyordningen, men eventuella invändningar har arbetsgivaren gäspat åt. Samtycke har inte varit en förutsättning.

Skälet till kontrollerna är inte svårt att förstå. Kommunen har länge plågats av grov brottslighet, mord, narkotikahandel i stor skala, en organiserad kriminalitet som även ätit sig in i förvaltningen.

Ett av dessa nätverk har kontrollerat stora delar av krogbranschen, hotat handläggare efter att alkoholtillstånd dragits in, nästlat sig in i hemtjänsten, en härva som ledde till långa fängelsestraff efter en evighetsrättegång.

Och i en underrättelserapport från Polisen pekas till och med några politiker ut som associerade med ett brottsligt nätverk.

Hursomhelst. Att påstå att JO Per Lennerbrant är imponerad av Södertäljes politiska lednings tilltag vore att handskas mycket vårdslöst med sanningen.

Formuleringarna i kritiken är nämligen av en styrka som får mig att hoppas att den stackars Justitieombudsmannen har nervlugnande piller och blodtryckssänkande medicin i någon skrivbordslåda på jobbet.

Det är ”allvarlig kritik” som riktas mot en kommun som anses ha brutit mot skyddet för den personliga integriteten i regeringsformen, vår viktigaste grundlag, och mot Europakonventionens skydd för den personliga integriteten.

JO fräser att Södertäljes agerande är ”mycket anmärkningsvärt” och lägger till att han får intrycket att kommunen ansträngt sig för att begränsa insynen i förfarandet.

I en gapig samtid kanske inte detta beslut låter särskilt högljutt. Ingen föreställning kan i så fall vara mer felaktig.

Det är i själva verket så här kapten Haddock hade låtit om han nyktrat till, blivit svensk jurist och bytt ut ”anfäkta och anamma” och ”plattfötter” till en mer ändamålsenlig vokabulär.

En fråga som nu inställer sig är vad kommunens jurister har sysslat med.

Är de så inkompetenta att de inte har begripit att kontrollerna är olagliga? Har de påpekat det orimliga, men möts av döva politiska öron? Eller är det så att de har insett, men dragit slutsatsen att kampen mot brottsligheten trumfar lagen?

JO Per Lennerbrandt.

Jag kan inte bestämma mig för vilket alternativ som är värst.

En sak är dock klar. Invändningar har funnits. Såväl facket som lokatidningen LT:s ledarsida har protesterat och bedrivit motstånd. Förgäves.

Godner är en skicklig och handlingskraftig politiker. En pragmatisk sosse som lagt ideologier och det sedvanliga politiska tjafset åt sidan, kavlat upp ärmarna och tagit fajten med kriminaliteten.

Hon har i många år försökt få moderata och socialdemokratiska justitieministrar att förstå att regler och lagar behöver förändras och det är min fasta övertygelse att Sverige i dag hade varit i ett bättre skick om rikspolitikerna tagit mer intryck av larmen hon slagit än vad som varit fallet.

Men i det här fallet har Godner och kommunstyrelsen gått alldeles för långt.

Kanske handlar det om fartblindhet, rus över återkommande beröm från kommentariatet, även jag har skrivit hyllningar, kanske finns det någon annan förklaring.

Södertälje har beslutat att pausa kontrollerna. Något annat beslut vore orimligt.

Det finns, avslutningsvis, ytterligare en viktig aspekt av JO:s salva.

Lennerbrant gör någonting så ovanligt som att skriva att ”det finns anledning att informera lagstiftaren om det som kommit fram” och skickar därför beslutet även till regeringen.

Det gör han rätt i. Södertälje - och tidigare Norrköping, som har kritiserats på liknande grunder - har med sina överträdelser oavsiktligt också identifierat brister i nuvarande lag.

Med tanke på den organiserade brottslighetens utveckling och ambition att äta sig in i myndigheter och förvaltningar behöver bestämmelserna ses över.

I de belastningsregisterutdrag som kommuner redan i dag har rätt att kräva av arbetssökande inom bland annat skola och barnomsorg syns exempelvis inte terrorbrott. Det är faktiskt inte klokt.

Utbildningsdepartementet arbetar visserligen med frågan, men en bredare översyn behövs.

Justitieminister Strömmer, ursäkta att jag stör, det har inte undgått mig att du har mycket att göra med anonyma vittnen, visitationszoner och andra meningslösheter, men här öppnar sig en ny möjlighet.

En möjlighet till en viktig insats.