De offrar sina liv i jakten på likes

Kraschade flygplan för att skapa viral YouTube-video

Trevor Jacob.

Varje vecka dör en människa som försöker ta den perfekta selfien.
Och så kommer det att fortsätta.
Det sitter i vårt DNA.

I början av december dömdes 30-årige Trevor Jacob till fängelse efter att medvetet ha kraschat ett flygplan i en nationalpark i Kalifornien. Den före detta snowboardåkaren, som tävlade i vinter-OS 2014, filmade sig själv och det störtande planet med hjälp av en selfiepinne när han flydde brottsplatsen i fallskärm. Målet var att skapa en viral YouTube-video för att boosta sin nya business som fallskärmsinstruktör. Precis som många andra nutida entreprenörer är han lika mycket mediehus som någonting annat. De spektakulära videorna ger honom bekräftelse – och nya kunder.

Trevor Jacob hade tur. Han riskerade 20 års fängelse, men fick bara sex månader. Men framför allt överlevde han. Till skillnad från de 379 människor som dött i jakten på den perfekta selfien sedan den smarta telefonen tog makten över våra liv.

Statistiken sträcker sig dock bara fram till juli 2021 – och dödstrenden pekar uppåt.

Den senaste rapporten visar att selfie-fenomenet dödar en människa i veckan. Det är numera så vanligt att det finns ett engelskt ord för det: ”killfies”.

Gigi Wu på ett av de berg hon besteg före sin död.


Och vi dör på alla möjliga olika sätt. Den taiwanesiska klättraren Gigi Wu vigde sitt liv åt att posera på bergstoppar enbart klädd i bikini, till dess att hon föll ner i en bergsskreva. Den kanadensiske rapparen Jon James McMurray dog när han filmade en musikvideo på en flygplansvinge och tre av skaparna bakom
YouTube-kanalen High on Life omkom när de föll ner i ett vattenfall.

Det spelar ingen roll hur vackert livet är – selfiedöden lurar överallt. Särskilt där det är som vackrast. På ena sidan jordklotet dödsstörtar tonåringar från Irlands klippor och på den andra sidan sveps turister bort av jättevågor i Filippinerna.


Men vad är det egentligen som ligger bakom dödstrenden? Det är lätt att tro att det bara handlar om adrenalinkickar. Därför tycker kritikerna ofta att offren har dåligt omdöme. Men en lika stor anledning är människans behov av att dokumentera och visa upp sitt liv och sina prestationer. Och det är långt ifrån ett nytt fenomen. Våra kungar har, om jag får gissa, lagt ungefär lika mycket tid på att sitta modell som att kriga. För att inte tala om alla omdömeslösa sadister som under 60- och 70-talet tilläts hålla sina middagsgäster som gisslan medan de i lugn och ro riggade diabildsprojektorn och tvingade dem att bevittna senaste semesterresan till Falun. Det är ingen tillfällighet att filmen A Clockwork Orange släpptes 1971.


Bekräftelse är ett av människans behov och det föddes vi med. Liksom behovet av att kontrollera bilden av oss själva. Alltså: hur vi uppfattas av andra. Det sitter till och med i vårt DNA, menar psykologiprofessorn Sarah Diefenbach som har släppt en studie i ämnet; The Selfie Paradox.

Så vare sig vi vill eller inte kommer vi att fortsätta försöka fånga vårt modigaste jag på bild. Det är snarare ett behov som bara kommer att öka. Åtminstone om vi har de senaste 20 åren som måttstock. Sedan de sociala plattformarnas födelse har människan utvecklats till en hypersocial varelse som är läskigt upptagen med att ta reda på hur andra uppfattar oss. Vilket inte är så konstigt. Det är ju lättare än någonsin. Det är bara att ta en selfie.

Allra helst på en bergstopp eller framför en haj. Och om du är riktigt modig och dricker lite Red Bull kan du till och med få betalt för det – du och ditt lilla mediehus.

Följ ämnen i artikeln