Nu har SJ spårat ur

Kaos hela veckan – och i dagförsämras restidsgarantin

I går stod tågen stilla.

I förrgår.

I förrförrgår.

I söndags.

Hur länge ska det få ­fortsätta?

I dag försämras SJ:s restidsgaranti. Förseningar som inte orsakas av tågbolaget ger lägre ersättning än tidigare. En timmes försening ger 25 procent av biljett­priset. Den som är försenad två timmar eller mer får bara halva biljettpriset.

Ur SJ:s synvinkel är förändringen mycket vältajmad. Den senaste veckan har trafiken stått still under längre perioder nästan varje dag. Men det har inte varit tågbolagets fel.

För resenärerna däremot kunde försämringen knappast komma vid en sämre tidpunkt. Den senaste veckan har varit en katastrof för tidhållningen på järnvägen. Fortsätter det är det många som kommer få mindre ­betalt när de blir försenade.

Förra fredagen stod all trafik som skulle genom eller söderut från Stockholms central still under förmiddagen. Stora förseningar under resten av dagen. Orsak: ­Vattenfall levererade inte el.

I söndags stod trafiken still mellan Uppsala och Gävle. Orsak: spårfel.

I tisdags stoppades all ­trafik norr om Stockholm. ­Orsak: kabelbrand.

I onsdag var det störningar i trafiken söder om Stockholm. Orsak: Sträckan Järna–Mölnbo var utan ström.

I går var det fortsatta ­störningar i trafiken söder om Stockholm. Vissa tåg var helt inställda, andra gick med upp till 90 minuters försening. Orsak: kontaktledningsfel mellan Mölnbo och Järna.

Den här listan är fullständigt oacceptabel. För resenärerna, för tågbolagen, för Trafikverket och för regeringen.

Men det finns något djupt ambivalent över regeringens inställning till järnvägen. Ena sekunden prisas det miljö­vänliga transportslaget och för att understryka hur mycket man gillar järnvägen har alliansens partiledare gjort flera tågturnéer i Mellan­sverige.

Men i nästa ögonblick missköter infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd, som prickades av konstitutionsutskottet KU i går, underhållet och resultatet känner tågtrafikanterna till. Man blir positivt överraskad om tåget kommer fram i tid.

Situationen är dock inte riktigt lika alarmerande som man upplever den. 92,8 ­procent av persontågen är faktiskt högst fem minuter försenade. Så såg det ut även för ett år sedan.

Men mest försenade är snabbtågen, de som passagerarna har högst förväntningar på. Åtta av tio, 84 procent, är mellan noll och femton minuter försenade när de ankommer till slutstationen.

Enligt Trafikverket, som undersökt saken, är den största boven järnvägsföretagen själva. Alltså ofta SJ som är störst av järnvägsoperatörerna. Drygt 37 procent av förseningarna beror på dem.

För två år sedan granskade Riksrevisionen under­hållet. Slutsatsen var bister. ”Riksrevisionens bedömning är att regeringen och Banverket (nu Trafikverket) saknar tillräckliga och tillförlitliga underlag för att effektivt styra underhållet av järnvägarna. Underhålls­resurserna riskerar därför att användas fel.”

Regeringens styrning av Trafikverket är, enligt Riksrevisionen, ­passiv. Och verkets ­analys av behovet av underhåll är ofullständigt.

Någon ­borde ­göra ­något. Snart.

Följ ämnen i artikeln