Göteborg kommer klara sig utan Volvo

Klockan är 14.15 på söndagen när vi kommer tillbaka till stan från norr. Vår vinterskitiga V70 rullar över Hisingsbron i ett stilla regn. Hamnkranarna står sysslolösa med böjda huvuden bortöver Lindholmen. Utanför det som brukade vara Hasselblads kamerafabrik kommer några luggslitna karaktärer lufsande från härbärget intill.

Vad vi inte visste var att samtidigt, klockan 14.15 på söndagen, undertecknades avtalet som innebär att Volvo personvagnar blir ett kinesiskt företag.

Det kunde man väl aldrig tro.

Det kunde man väl aldrig tro när man växte upp på sextio- och sjuttiotal. Att världens främsta skeppsvarv skulle vika ner sig i konkurrensen. Eller att fabriken som tillverkade världens finaste kamera skulle blekna bort likt ett illa fixerat fotografi.

Det var ju ett lika osannolikt scenario som om Volvo inte skulle vara svenskt och göteborgskt. Ett svagt och sargat Göteborg fanns helt enkelt inte på kartan.

Den göteborgska industrins globala framgångar gav oss stolthet och trygghet. Volvos framgång var vår egen. Det var ju våra farsor och morsor som skruvade ihop bilarna, svetsade samman båtarna och lödde kamerorna som åkte med på den första månlandningen.

Ögonblicket som berörde min unga själ starkast var när dåtidens superstjärna Roger Moore körde Volvo P 1800 i tv-serien Helgonet. Vi skrek rakt ut i lokalpatriotisk extas. Vi gjorde världens coolaste sportbil.

Att som göteborgare förhålla sig till att Volvo numera ägs från Kina är inte helt enkelt. Det är lätt att gå vilse i nostalgi, lika lätt att snubbla i chauvinistisk misstänksamhet. Jag tillåter mig att förbli skeptisk, men håller samtidigt tummarna för att åtminstone hälften av de vackra orden ska besannas.

Oavsett hur det går har jag svårt att se hur Volvo kan behålla sin position som Göteborgs industriella ryggrad. En viktig arbetsgivare, visst. Men stans spjutspets mot framtiden? Knappast.

Göteborg mår bra av utmaningar. Det har bevisats många gånger förr. Stans comeback efter varvskrisen är lika mycket industrihistoria som själva varvsepoken. När nu Volvo blir kinesiskt är det dags att fälla in de nostalgiska backspeglarna och styra framåt. Med sökarljus på genuin kreativitet och djärva innovationer.

Varför inte starta en ny svensk bilfabrik och tillverka framtidens bilar?

Följ ämnen i artikeln