Fridolin, mannen från Grönköping, bör lära sig var Kina ligger

Det är oss man tittar på. Sverige är det land som ligger först i klimatpolitiken, sa Miljöpartiets Gustav Fridolin i Agenda häromveckan.
Det var den sedvanliga provinsiella högfärden och inbilskheten som är så vanlig när svenska politiker berättar att de är världsbäst.
Jag kan berätta för Gustav Fridolin att hela världen tittar på Kina. Det är ett jättestort land som ligger i östra Asien. Kina håller på att omstöpa den globala bilindustrin, det är förklaringen till att göteborgska Volvo startar ett nytt märke för sportiga elfordon, Polestar, och från 2019 utrustar alla bilar med enbart el– och hybridmotorer.
I Peking (till Fridolin: Kinas huvudstad) kan bilägare komma över registreringsskyltar för bilar med explosionsmotor enbart genom lotteri. I Shanghai (till Fridolin: en annan stor kinesisk stad) får den som vill köra med explosionsmotor köpa nummerlåtarna. Det kan kosta upp till 100 000 kronor.
Detta läser jag i Financial Times. Tidningen hade i fredags en lång artikel om Kinas satsning på elbilar vilket säkert Gustav Fridolin tycker är konstigt. Har Financial Times missat att Sverige är bäst?
Från 2019 gäller ett kvotsystem för företag som vill sälja bilar i Kina, ungefär som handeln med utsläppsrättigheter i Europa. Systemet ger ekonomisk fördel för varje el– och hybridbil ett företag tillverkar och ökade kostnader för varje fordon med enbart explosionsmotor.
Kina är världens största fordonsmarknad. Följaktligen skyndar globala giganter som Volkswagen, Ford, General Motors och Daimler att försäkra att de kommer att anpassa sig till Kinas kvotsystem.
De har sett det komma. I somras förklarade kinesiska myndigheter att det är slut med undantag för så kallade "superbilar" som McLaren, fordon med stora motorer och skandalösa utsläpp.
De har sluppit avgastester eftersom de är så få. Nu ska de underkastas samma prövning som alla andra.
Brittiska biltillverkare protesterar. Varför kan de inte få samma undantag i Kina som de har i USA och Europa? Undantag för små bilmärken som skitar ner jättemycket?
Och amerikanska General Motors VD har klagat på att myndigheterna i Kina bestämmer för mycket.
Visst bestämmer de och visst är Kina en diktatur. Men det är i Kina den globala bilindustrin äntligen tvingas till förändring.
För den som är snabb i fötterna eller snarare bakom ratten finns stora pengar att hämta. Kina kommer mellan 2015 och 2020 subventionera elfordon med cirka 500 miljarder kronor (till Gustav Fridolin: jättemycket pengar.)

ANNONS

Hitta en bra laddstation för din elbil:

JULA

Blaupunkt Portabel Laddbox 3-fas P3PM2T2 11kW 8-16A 450V

5 999 kr

ELBILSVARUHUSET.SE

CTEK Chargestorm Connected 2 2-way 32A 3-fas 22kW

21 995 kr

COMPUTERSALG

Wallbox Pulsar Plus Type 2

6 948 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 32A 3-fas 22kW

5 990 kr

TIBBER STORE

go-e Charger Gemini Flex

5 495 kr

EVIFY

Zaptec Go 22kW (inkl. installation)

4 995 kr

PROFFSMAGASINET

CTEK Chargestorm Connected 2 2-way 16A 3-fas 11kW

32 783 kr

LADDBOXBOLAGET

Charge Amps Aura Typ 2 32A 3-fas 22kW

13 490 kr

EVIFY

Charge Amps Halo 16A 11kW (inkl. Typ 2 kabel)

4 995 kr

LADDBOXBOLAGET

Garo Entity Pro 22 kW

10 790 kr

EVIFY

Tesla Wall Connector Laddbox

5 995 kr

COMPUTERSALG

DEFA eMove Mode 2

3 475 kr

LADDBOXBOLAGET

Zaptec Zapcharger Pro Typ 2 32A 22kW

10 790 kr

TEKNIKPROFFSET

Garo GLB 32A 22kW (inkl. Typ 2 kabel)

6 999 kr

SENETIC

GreenCell EV16 Laddbox med Typ2-Schuko 16A 3,6kW 5,5m

2 433 kr

COMPUTERSALG

Wallbox Copper SB

5 266 kr

TIBBER STORE

Wallbox Pulsar Max 22kW 7m (PLP2-M-2-4-9-002)

7 495 kr

TIBBER STORE

Wallbox Pulsar Max 22kW 5m (PLP2-0-2-4-9-002)

6 995 kr

LADDBOXBOLAGET

DEFA Power Laddbox

6 990 kr

ELGIGANTEN

GreenCell EV14 Laddbox med Typ2 22Kw 32A 3-fas 6,5m

6 464 kr

MOTOACTION.SE

Malmbergs Laddbox Typ 2 3-fas 16A 11kW 6m Kabel

20 899 kr

ELBILSVARUHUSET.SE

CTEK Njord GO 16A 3-fas 11kW (inkl. Typ 2 kabel 5m)

5 970 kr

TIBBER STORE

Easee Charge Lite

5 095 kr

SMART LED SOLUTIONS

Garo Wallbox 32A 22kW (inkl. Typ 2 kabel)

5 999 kr

POWER

Amina Charging Station

4 399 kr

EVIFY

Charge Amps Dawn 4G 32A 3-fas 22kW

7 799 kr

EVIFY

DEFA Power charging station 22kW TYPE2

6 890 kr

COMPUTERSALG

InnoHome CHARLIE-1 EV Type 2 32A 7,4kW

1 499 kr

I samarbete med

Prisjakt.nu