Julens insamlingar blir digitala

Av: TT

Publicerad:
1 av 2 | Foto: Johan Nilsson/TT
I Trelleborg har Svenska kyrkan fått in över 20 000 kronor redan i november. Receptet? En film om Trelleborgs fattiga barn publicerad på sociala medier.

Från julkonserter och bössor på stan till Swish och sociala medier – när årets julinsamlingar drar i gång runt om i landet sker det i digital form.

Pengarna rullar in över förväntan, tycker diakon Britt-Marie ”Tjappe” Larsson.

– Sociala medier har fungerat helt otroligt bra!

Flera vittnar om ökade behov och utsatthet, och även i år anordnas insamlingar av föreningar, organisationer och församlingar för att fler ska kunna få en bättre jul. I Trelleborg har Svenska kyrkan fått in över 20 000 kronor, redan före den 1 december.

Receptet? En film om Trelleborgs fattiga barn publicerad på sociala medier, berättar Maria Böös, kurator på Söderslättsgymnasiet.

Annorlunda tänkande

Hon hjälper kyrkans diakon Britt-Marie Larsson med insamlingar sedan många år, och målet nu är att alla barn ska få en julklapp. Men i år har man tvingats tänka annorlunda kring själva insamlingsdelen. På grund av pandemin är det svårt att arrangera konserter, idrottsturneringar eller samla in pengar på andra fysiska sätt, berättar Böös.

– Det är ju kruxet. Så efter en noga fundering tog jag kontakt med en kille som är duktig på att filma. Filmen finns på sociala medier och det har redan kommit in pengar sedan vi publicerade.

Pengarna som samlats in går till julklappsinköp och kassar med julmat, som behövande får komma och hämta i kyrkan. Under coronaåret 2020 verkar behovet av det här också vara större än tidigare, enligt Maria Böös.

– I år har diakon och församling berättat att många familjer flaggat för att de behöver hjälp, säger hon och fortsätter:

– Jag träffar ju en del också, och många unga är oroliga nu. De har föräldrar som blir permitterade och uppsagda och då berättar jag att det finns hjälp att få.

"Måste jobba annorlunda"

Fler verkar också vilja hjälpa till nu – inte minst landets företag, säger Tomas Lindroos, som är ordförande för Sveriges stadsmissioner.

– Vi fruktade att pandemin skulle innebära att många företag har det kärvt och att det skulle bli svårare att jobba med insamlingar. Men det är närmast tvärtom, berättar han för TT och fortsätter:

– Företagen har blivit uppmärksamma på att pandemin påverkar och givmildheten har ökat.

Det digitala får ersätta många fysiska insamlingsaktiviteter även hos landets tio lokala stadsmissioner, exempelvis via gåvor betalda med Swish.

– Där tror jag vi allihopa insett att det finns ganska stor utmaningar vi måste jobba annorlunda. Man får hitta andra sätt att samla in och dela ut, säger Lindroos.

– Man gör insamlingar via Instagram, Facebook och Linkedin – och det drar hela tiden.

Kontanter och swish

Corona till trots – det finns fortfarande fysiska insamlingar kvar. Frälsningsarméns traditionella julgryta kommer som vanligt att koka på gator och torg i landet städer, men nu i mer smittsäkrad form. Mer traditionella insamlingsarrangemang som julkonserter har däremot fått stryka på foten i år.

– Vi försöker göra allt vi brukar göra, men naturligtvis anpassar vi oss efter nya förutsättningar, säger Mats Wiberg, insamlingsansvarig på Frälsningsarmén.

Swishbetalning är numera ett vedertaget alternativ vid insamlingar. Visst fungerar det, säger Mats Wiberg.

– Ja, det gör det, men det är rent praktiskt enklare ta upp en slant ur fickan än att ta upp en telefon och signera med bank-id. Steget är lite längre, säger han och berättar att man har tagit fram QR-koder för att underlätta givandet.

– Sedan är det en generationsfråga också, för de yngre har inga kontanter och där är Swish ett naturlig sätt att ge.

Publicerad: