Aftonbladet åker med på självkörande färjans jungfrutur

Publicerad 2023-06-08

Skulle du våga åka en självkörande färja?

Är svaret ja ska du bege dig till Stockholm där MF Estelles jungfrutur ägde rum under torsdagen.

– Jag hoppas jag inte fastnar mitt på Riddarfjärden, sa MP:s språkrör Per Bolund skämtsamt till Aftonbladet innan han klev ombord.

Den är fyrkantig och för snarare tankarna till ett modernt Attefallshus än en Vaxholmsbåt. Men så är det också världens första elektriska självkörande, eller autonoma som det heter, färja i sitt slag.

Det tekniska underverket, som är norskt (!) ska gå i trafik på Riddarfjärden mellan Kungsholmen och Södermalm i Stockholm. En mängd antenner och annan elektronik på taket skvallrar om att det inte är en ångbåt.

Platsen är enligt det norska företaget som har byggt båten vald av en speciell anledning.

– Det är lite båttrafik här, det är hela tiden ett relativt kort avstånd till land och det går inte heller så fort så det är säkert oavsett. När det gäller en självkörande bil så är det alltid bara någon sekund från en katastrof, här är man aldrig nära en katastrofal situation. Vi har en del båtar som kör fort här, men vi har teknik för att undvika en kollision med god marginal, säger Erik Dyrkoren, VD för Zeabuz AS.

Han förklarar vidare att namnet Estelle är en hyllning till prinsessan, men också en ordlek med tanke på att färjan drivs med el.

Under torsdagen döptes färjan av Karin Wenngård, finansborgarråd i Stockholm.

– Härmed döper jag dig MF Estelle, förklarade Wenngård och önskade henne lycka till på sina turer över Riddarfjärden.

Aftonbladet fick vara med på jungfruturen som gick från Kungsholmssidan och vidare mot Södermalm, en tur som tar sex minuter i en fart av sju knop.

Båten stävjar mot kajen nedanför Münchenbryggeriet utan att stöta på vare sig sjöfågel eller kanotister. Säkerhetssystemen ska annars i god tid känna av hinder som ovan nämnda och andra båtar.

Under premiärturen dök det upp en dykare på Södermalmssidan som ägnade sig åt att rensa sjöbotten med så kallat magnetfiske, något som visade att säkerhetssystemen fungerar.

Tror du att passagerarna kommer att vara nervösa i början?

– Jo, det tror jag, men vi har demonstrerat det här i Trondheim och den har aldrig varit med om några incidenter så passagerarna kan känna sig säkra.

Miljöpartiets språkrör Per Bolund är på plats för att åka premiärturen. Han är nöjd att stockholmarna och andra kommer att kunna pendla hållbart. Att platsen är vald med tanke på att man hela tiden är relativt nära land ser han som positivt.

– Jag hoppas jag inte fastnar mitt på Riddarfjärden. Men jag är också en hyfsat bra simmare. Haha! Jag får väl lägga mobilen i en plastpåse, säger Bolund skämtsamt innan han kliver ombord på MF Estelle.

Finansborgarrådet Karin Wenngård är förväntansfull och lite pirrig inför premiärturen.

– Man är väl lite pirrig, det hör väl till. Men jag har stort förtroende för företaget som levererar båten och att det ska gå väldigt bra samt att det kommer uppskattas av stockholmarna och besökare.

Vad betyder det här för Stockholm som stad?

– Dels att vi använder vårt vatten och att vi också färdas på vatten vilket gör att fler har möjlighet att uppleva vattnet från sjösidan. Man har ju inte alltid en egen båt. Men eldriften gör också att vi tar till vara på natur och miljö.

Vad säger du om namnet MF Estelle?

– Det är ett jättefint namn och det är förstås en koppling till kronprinsessans dotter. Jag var med härom sistens när vi döpte en av kranarna i Norvik till Estelle. Det är ett vackert namn som kommer återkomma mycket i Stockholm vilket jag är tacksam för.

MF Estelle, som tar max 24 passagerare åt gången, kommer att åka med 15-minuterstrafik och under 15 timmar per dygn. En enkelbiljett kostar 35 kronor och SL-kortet fungerar inte, men det är en ambition att det ska börja gälla i en framtid enligt rederiet.

Följ ämnen i artikeln