Nya bluffen ser ut som en telefonräkning

Uppdaterad 2014-05-06 | Publicerad 2014-04-26

Polisen varnar nu för falska räkningar från Tele2.

Christoffer Eriksson fick mejlet men tyckte att det kändes skumt – han hade ju redan betalat.

– Många äldre måste gå på det här. Det är lågt, säger han.

Tidigare i veckan fick Christoffer Eriksson från Alingsås en telefonräkning i sin epost. Den var på 195 kronor och såg ut att komma från företaget Tele2.

Men han hade redan fått sin räkning och blev rädd att han skulle tvingas betala dubbelt.

– Jag tyckte det kändes lite skumt. Jag reagerade på att man inte skickar fakturor som en jpeg-bild. Och när man granskar avsändaren och bankgirot ser man att det står nåt annat än det brukar göra. Men det var nära att jag gick på det, säger Christoffer Eriksson.

Mejlet innehöll en förklaring om varför räkningen skickats som epost. E-fakturering skulle spara både tid och pengar och vara bra för båda parter. Det var signerat Tele2 Kundsupport, men hade skickats från en vanlig epostadress.

Christoffer Eriksson insåg att någon försöker bluffa honom och blev orolig att någon på något sätt hade kommit över hans kunduppgifter.

– Det var lite otäckt för att jag fått en faktura från Tele2 förra månaden och undrade om någon fått reda på att jag är kund eller om de skickar ut mejl på måfå, säger han.

Skickar inte räkningar med epost

I torsdags hade färre än tio kunder hört av sig till Tele2 efter att ha fått den falska räkningen.

– Vi har i dag informerat de personer som kontaktat oss om att det här är ett bluffmejl, säger Malin Livhage, presschef på Tele2.

– Vi tycker det är tråkigt när den här typen av bedrägerier riktas mot svenska företag och deras kunder. Jag vill understryka att Tele2 inte skickar fakturor via e-post till privatpersoner som i det här fallet.

Hon uppmanar de kunder som fått mejlet att ringa polisen.

– Man ska aldrig klicka på länkar, markera mejlet som skräppost och man ska även göra en polisanmälan.

Bluffräkningar allt vanligare

Problemet med fejkade räkningar ökar. Hur mycket är oklart. Men Anders Olofsson, brottsförebyggare på nationellt bedrägericenter, säger att "blufföretag" som tidigare riktat in sig på att lura företag på pengar nu fokuserar på vanligt folk.

– Att bluffföretagen vänder sig till privatpersoner är en tendens. De riktar sig även mot ideella föreningar och bostadsrättsföreningar. De försöker hitta nya vägar, säger Anders Olofsson.

Han tror i detta fall att det handlar om mejl som skickats ut till många personer på måfå. Men skurkarna har andra sätt.

– Det finns två sätt. Det ena är att man kapar fakturor, att mottagaren är kund och väntar på en faktura. Man kommer åt fakturan och ändrar numren. Ett annat är man kommer över kunddatabaser. Där hade vi ett gigantiskt ärende förra året, säger Anders Olofsson.

Han tycker att Christoffer Eriksson gjorde rätt som inte betalade.

– Man ska absolut dra öronen åt sig. Han har gjort rätt. Man ska vara kritiskt tänkande och kontakta företaget i fråga.

Anders Olofsson säger att organiserad brottslighet ligger bakom och att man aldrig ska betala räkningar för varor eller tjänster man inte beställt.

För säkerhets skull ska man alltid bestrida räkningen och spara en kopia på svaret man skickat till bedragaren. Anders Olofsson uppmanar också till att göra en polisanmälan.

Vet ni hur många som betalar utan att upptäcka bluffen?

– Det går inte att säga men enligt vissa siffror betalar en tredjedel och då skulle det vara några tusen personer. Svensk Handel har sagt att omsättningen är 1,2 miljarder.

Kan polisen stänga av dessa bankkonton?

– Det är små möjligheter att stänga ned konton. Vid fällande dom kan de beläggas med näringsförbud men det är banken som bedömer om ett konto ska stängas.

Han säger att antalet anmälningar har ökat från 60 000 år 2006 till 160 000 under förra året. Och polisen har inte nog med resurser att stoppa nätbedragarna.

– Vi kommer aldrig att komma ifatt, säger Anders Olofsson.