TV-STJÄRNOR – TILL SALU

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-09-30

Journalister knäcker extra för företag de kan bli satta att granska

Kungliga Operan är fullsatt.

På stora scenen börjar röken skingras och fram träder Audis nya sportiga bil S5.

Den som leder det påkostade pr-jippot är TV4:s Jenny Östergren.

Aftonbladet har granskat de stora profilerna på kanalen.

Ena dagen är de journalister i tv-rutan med ett kritiskt granskande uppdrag. Andra dagen säljer de sig till alltifrån marknadsföringsjippon till föredrag hos politiska partier.

Dagstaxan för den dyraste – Martin Timell – ligger på uppåt 75 000 kronor inklusive moms.

Aftonbladet ringer upp Swealandz artistförmedling, en av firmorna som saluför TV4-journalister. Vi utger oss för att vara företagare som vill köpa Tilde de Paula för ett endagsjobb.

I förmedlingens prislista står att hon ska kosta upp till 28 000 plus moms.

– Men hon har nog gått upp lite nu. För hon har varit mycket på tv. Kanske 30 000 eller uppåt 40 000.

Martin Timell erbjuds för 50 000–60 000 plus moms och Rickard Sjöberg för 40 000–50 000.

Jenny Östergren är billigare.

Trots att det heter att journalisterna inte ska delta i renodlade lanseringar av produkter och företag förekommer det.

”Inget bra uppdrag”

Den 6 maj i år presenterade Jenny Östergren och Audis vd Jens Wetterfors Audi S5 under ett jättelikt marknadsföringsjippo på Operan i Stockholm.

TV4-journalisten var konferencier iklädd aftonklänning och poserade framför den nya bilen.

För Audi var det en stor prestigevinst att få programledaren från TV4:s ”Nyhetsmorgon” till hjälp vid lanseringen.

Jenny Östergren hänvisar till sin chef Andreas Haglind när Aftonbladet frågar om hennes pr-jobb.

– Det var inget bra uppdrag. Det tog vi en rejäl diskussion om efteråt för där klickade systemet helt enkelt. Uppdragen ska inte vara produktlanserande, säger Andreas Haglind.

I Aftonbladets granskning framgår att 16 framträdande journalister på TV4 samtidigt tjänar pengar på helt andra uppdrag. De flesta har aktiebolag eller enskilda firmor.

Ekonomijournalisten Lennart Ekdal är en av dem. Han driver Lennart Ekdal media AB som omsatte 2,1 miljoner kronor förra året.

Lennart Ekdal var bland annat med vid ett lanseringsjippo av den österrikiska banken Raiffeisen. Pr-byrån var närmast lyrisk över den lyckade lanseringen: ”En specialskriven talk show med Lennart Ekdal gjorde att lanseringen blev en succé.”

Bolagen står för bilarna

Extrauppdragen är mycket lukrativa.Lennart Ekdal kunde utöver sin lön också kvittera ut 300 000 i aktieutdelning. Hans bolag står också för bilen – en splitter ny BMW 320 Touring.

TV4-profilen Harald Treutigers bolag har ännu vassare bilpark – en Nissan Xtrail och en Saab 9-3 cabriolet.

Den TV4-journalist som omsätter mest pengar är Steffo Törnqvist, programledare i ”Nyhetsmorgon”. Hans bolag Insult (förolämpning) AB omsatte förra året 5,7 miljoner.

Han har skrivit flera böcker och blivit något av en självutnämnd guru på livets goda.

Ena dagen har han varit anlitad av både Vin&sprit och Systembolaget. Nästa dag har han suttit i tv-soffan och gjort intervjuer om muthärvan runt de båda bolagen.

Steffo Törnqvist vill inte uttala sig om kritiken mot journalisters dubbla roller:

– Det skiter jag i, jag är så van vid det. Jag skrattar bara åt det.

Köps in till möbeljippon

Ernst Kirschsteiger är hårdlanserad av TV4 sedan han blev överköpt från SVT. Kändisskapet från ”Sommartorpet” gör att han nu kan ta ut upp till 50 000 exklusive moms för ett endagsjippo.

Möbeltillverkaren Abstracta lyckades köpa Kirschsteiger som föredragshållare.

Marknadschef Thomas Samuelsson är mycket belåten:

– Vi har haft honom i två år nu och han är riktigt bra på att föra fram budskapet.