Här storsatsar SD på omvalet

Uppdaterad 2018-08-21 | Publicerad 2011-05-12

Lägger två miljoner – på historiskt dyr valkampanj

GÖTEBORG. Ett lågt valdeltagande på söndag kan spela Sverigedemokraterna i händerna.

Nu storsatsar partiet och gör en historiskt dyr valkampanj i Västra Götaland.

– De behöver inte jobba så mycket på att få sina sympatisörer att gå och rösta, säger Peter Esaiasson, professor i statsvetenskap.

Totalt lägger Sverigedemokraterna två miljoner kronor på valrörelsen. Socialdemokraterna, som satsar sju miljoner fick fem gånger så många röster i höstens val.

SD:s lokalorganisationer delar för första gången ut 150 000 exemplar av partitidningen SD-Kuriren, och i dag får alla 750 000 hushåll i Västra Götaland ett utskick från partiet.

Större konkurrens

Många av de mer etablerade partierna är oroliga för ett lågt valdeltagande på söndag. För SD är situationen en annan.

– De som röstar på ytterlighetspartier går i större utsträckning till vallokalerna i val som anses vara mindre viktiga. SD:s väljare har kvar motivationen, som andra tappar, säger statsvetaren Peter Esaiasson vid Göteborgs universitet.

Till skillnad från i riksdagsvalet finns det dock flera utmanare som slåss om rösterna i söndagens omval. Både Vägvalet och Sjukvårdspartiet satsar hårt på att gå framåt i regionen.

Satsat på sjukvård

I höstas fick SD 4,4 procent i regionen. Partiet ser inte konkurrensen från de andra utmanarpartierna som något hot.

– Vi har en stabil väljarbas, de andra två slåss om missnöjesrösterna. SD tar röster från Socialdemokraterna och Moderaterna. De andra slåss om en plats som ger inflytande, säger Patrik Ehn, Sverigedemokraternas gruppledare i regionen.

– Nu har vi satsat mycket på sjukvården. Vi kommer att öka på söndag, det är säkert, säger Patrik Ehn.

Följ ämnen i artikeln