Stockholmarna surfar mest på jobbet

Publicerad 2016-04-10

10,9 procent av Stockholmarna tillbringar över en timme av arbetsdagen på sociala medier

En av tre svenskar använder sociala medier på jobbet minst en kvart om dagen.

Stockholmarna är de som lägger mest arbetstid på sociala medier, skriver Dagens Nyheter.

Sociala medier upptar mer och mer tid av människors liv, och många går in och kollar till exempel Facebook, Twitter och Snapchat även på arbetstid.

It-företaget Centric har intervjuat drygt 1 000 svenskar om deras sociala medier-vanor på arbetspatsen. Deras rapport visar att en tredjedel av svenskarna är aktiva på sociala medier minst en kvart av arbetsdagen.

– På ett generellt plan är sociala medier ett mycket effektivt sätt för att hantera logistiken i våra privatliv – oavsett om det gäller hämtningar på dagis, middagsbestyr eller lyckohälsningar på födelsedagen. Man ska också komma ihåg i vilken utsträckning folk ringde privata samtal på arbetsplatsen förut, säger sociala medier-experten Brit Stakston till Dagens Nyheter.

Stockholmarna lägger mest tid

De som använder sociala medier mest på jobbet är Stockholmarna. Där uppger 10,9 procent av de tillfrågade att de använder över en timme av arbetsdagen till att vara inne på sociala medier, medan 5,8 procent av Göteborgarna gör det.

– Skillnaderna kan ju ha att göra med hur man tolkat frågan och att det kanske är fler bland Stockholmsrespondenterna som använder sociala medier i sitt jobb, säger Brit Stakston till Dagens Nyheter.

Här används sociala medier mest på jobbet

1. Stockholm

2. Östra Mellansverige

3. Småland med öar

4. Västsverige

5. Sydsverige