M-kampanj mot rödgröna får kritik

Publicerad 2014-08-14

"The End of ungdomsjobb", "Boom! Där rök försvaret" och "R.I.P. Rut". Det är budskapet på några av de valaffischer där Moderaterna i Stockholm går till angrepp mot den rödgröna oppositionens politik.

 Den nya kampanjen värd 24 miljoner kronor är tänkt att lanseras i samband med statsminister Fredrik Reinfeldts sommartal på lördag, skriver Expressen.

Statsvetaren Marie Demker, med bakgrund inom Socialdemokraterna och Vänsterpartiet är kritisk:

– Kampanjen är ett utslag av "negative campaigning". Det är ju en extremt onyanserad kampanj för att uttrycka det milt.

”Sakupplysning”

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) försvarar kampanjen.

– Det är ren och skär sakupplysning, säger hon till tidningen.

Finansminister Anders Borg (M) säger till Aftonbladet:

– Vi går mot en valrörelse där det är viktigt att väljarna får klara besked om vad de olika regeringsalternativen står för. Det är väl det affischerna som Stockholmsmoderaterna gör vill visa.

Vad säger du om kritiken om att det är en alltför negativ kampanj?

– Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet driver ju en väldigt hård kampanj mot regeringen där de gör en väldigt vinklad och felaktig beskrivning av Sverige.

TT/ Lisa Röstlund