SAS anklagas för fusk i fototävling

Publicerad 2014-05-06

Sven: Vinnaren var egentligen fyra

När tävlingen var slut hade Svens Instagram-bild gillats mest av alla. Men han vann inte.

SAS svarade bara att de utsett en hemlig vinnare.

SAS anordnade en tävling som gick ut på att lägga upp en bild på ett pappersflygplan på Instagram och få så många "likes" som möjligt.

Vinnaren skulle belönas med 160 000 eurobonuspoäng, motsvarande en resa för två till Tokyo.

Men den som fick priset hade inte fått flest likes.

– Vi ändrar inte på detta. Det är "case closed", säger Tormod Sandstø, presskontakt på SAS till Aftonbladet.

Sven, 24, bestämde sig för att vinna tävlingen och tog hjälp av fyra kompisar. Han berättar att de raggade likes på universiteten i Umeå och Luleå och frekvent delade länken till bilden på sociala medier.

De skrev på svenska, engelska och ryska för att nå så många som möjligt och använde sig av hashtags med löfte om att följa tillbaka de som klickat.

– Vi följde inte tillbaka de som gillade bilden. Men jag har svårt att se att det bryter mot några tävlingsregler, säger Sven.

Till sist hade bilden över 8 000 likes – trots att han bara har 200 följare.

– Vi har lagt ned väldigt mycket tid på det här. Jag hade säkert tjänat på att jobba ihop pengarna till resan, säger Sven.

SAS ändrade reglerna

Av en slump såg Sven en instagrambild där den danske radio- och tv-profilen Emil Thorup, 30, firade segern med champagne på ett flygplan.

Men Thorups bild blev egentligen fyra.

– Den med flest likes ska vinna. Men jag tror att de valde honom för att han har 36 000 följare. Det ger bättre reklam, säger Sven.

SAS svar till Sven var att de låtit en jury välja vinnaren. Mellan raderna anklagade de honom för fusk.

– De vägrar erkänna och säga om de gjort fel eller rätt. Det är tråkigt att de ändrar tävlingsvillkoren, att de plötsligt lät en jury välja bilden. Det står det ingenting om, säger Sven.

"Explosiv ökning"

SAS svarar att de misstänkte att de tre tävlande i topp hade köpt eller använt robotar för att få fler likes.

– Vi såg att några tävlande haft en explosiv ökning av antalet likes och såg det som misstänkt aktivitet, säger Tormod Sandstø.

Har ni bevis för att de fuskat?

– Vi gjorde en helhetsvärdering av vem som haft den mest naturliga utvecklingen, säger Tormod Sandstø.

Han förnekar att SAS ska ha utsett Emil Thorup för att få gratisreklam.

– Det är inte vårt fel att han har många följare och därför också fått många likes, säger Tormod Sandstø.

Sven känner sig snuvad på sitt livs resa.

– Jag och en kompis hade tänkt åka till USA istället för Tokyo för att titta på slutspelet i NBA. Men nu blir det inte av, säger Sven.

Fotnot: På tisdageftermiddagen var konversationen mellan Sven och SAS kundservice inte längre tillgänglig på företagets Facebooksida. Kommentarerna kan ha tagits bort.