Techjättarna möter frågorna om gangsterrapen med tystnad

Uppdaterad 2023-10-10 | Publicerad 2023-10-09

Kopplingen mellan gangsterrapparna är de kriminella gängen blir allt tätare.

Samtidigt är de beroende av techjättar som Spotify och TikTok för att sprida sina budskap.

Men Aftonbladets frågor till bolagen får kortfattade svar – eller möts av kompakt tystnad.

Aftonbladets serie om gangsterrapparnas koppling till gängen visar att relationen är närmare än någonsin. I princip alla inom Hiphop-scenen måste förhålla sig till gängen och i vissa fall blir de närmast megafoner åt kriminella nätverk.

– Deras innehåll ses av alla kategorier av människor på sociala medier. Det blir den bästa marknadsföringskanalen för gängen, säger Martin Lazar, kommunpolis i Botkyrka.

Men för att kunna sprida sin musik och budskap till hundratusentals är rapparna beroende av stora plattformar som Spotify, TikTok, Youtube och Instagram. Nu höjs röster för att bolagen måste ta en aktivare del i debatten och komma med lösningar.

Men när Aftonbladet ställer frågor möts vi av kortfattade svar – eller tystnad.

Aftonbladets frågor till techjättarna:

Hur ser ni på att rappare med kopplingar till gängmiljön använder er plattform för att sprida sin musik och sina budskap till motståndare?

Hur ser ni på ert ansvar i de svenska gängkrigen? Har ni ett ansvar för den eskalerande våldsvågen?

Många barn och unga tar del av musik och innehåll producerat av artister med nära kopplingar till den svenska gängmiljön på er plattform. Hur ser ni på det?

Kommer ni införa några begränsningar för artister som är dömda för brott eller har en koppling till gängmiljön och den pågående våldsvågen?

Svaren

Spotify

Svaret tillskrivs ”en talesperson” som skriver i mejl:

”Spotify är en öppen plattform för kreativa och personliga uttryck. Vi har en robust innehållspolicy som tydliggör vad man får och inte får uttrycka på plattformen och tvekar inte att ta bort innehåll som strider mot dessa regler, oavsett avsändare. Därigenom hanterar vi innehåll som strider mot svensk lag samt innehåll som uppmuntrar till eller förhärligar allvarlig fysisk skada mot en individ eller grupp, säger en talesperson på Spotify.”

Meta (Instagram, Facebook)

Förtaget har sedan september i år lagt ned sin svenska kommunikationsavdelning och deras tidigare PR-byrå hänvisar till en mejladress som leder till amerikanska huvudkontoret.

De svarar inte.

Google (Youtube)

Även Youtube skickar svar över mejl som ska tillskrivas en ”talesperson”. De skriver bland annat:

”Vi har tydliga regler för vad som får finnas på YouTube och lägger stora resurser på att granska och agera på innehåll som bryter mot dessa. Samtidigt som det är viktigt att värna om YouTubes roll som en öppen plattform.”

”I arbetet med att identifiera och granska innehåll använder vi oss av en kombination av avancerad teknologi och mänsklig granskning. ”

”Vi har etablerade processer för hur polis och andra rättsvårdande instanser direkt kan flagga till våra team om de hittar innehåll som bryter mot lagen”.

TikTok

Aftonbladet har sökt deras pressavdelning och bett om svar eller en intervju med företagets Sverigechef.

De har inte återkommit.

”På gränsen till feghet”

Enligt Emil Arvidson, musikjournalist och författare till boken ”Svensk gangsterrap” finns de en ängslighet från bolagen att röra vid den här debatten.

– Det finns en stor ängslighet, på gränsen till feghet för hur man ska hantera den här stora samhällsfrågan. Skivbolag, men framför allt plattformar som Spotify, Youtube och Tiktok, skulle också behöva delta i debatten som resten av samhället försöker föra.