Alliansen är enade med SD mot rödgröna

Uppdaterad 2015-12-17 | Publicerad 2014-11-12

Alliansen och Sverigedemokraterna är enade mot den rödgröna regeringen.

De tänker tvinga fram en återstart av Förbifart Stockholm och satsning på Bromma flygplats.

– Det här är skattepengar som nu kastas i sjön helt i onödan, säger Lars Hjälmered (M), vice ordförande i trafikutskottet.

En av de stora splittringarna inom den rödgröna regeringen har varit knäckfrågorna Förbifart Stockholm och Bromma flygplats.

Socialdemokraterna vill fortsätta med motorvägsbygget och ha kvar den centrala flygplatsen. Det lovade statsminister Stefan Löfven (S) i valrörelsen.

Miljöpartiet vill ha ingendera.

Lösningen blev en kompromiss. Bygget tar en paus och flygplatsen utreds.

Nu riskerar dock S/MP-regeringen att få stryk av oppositionen.

”Viktiga skillnaden”

Alliansen presenterade som väntat sin skuggbudget i går. I den föreslog de fyra partierna att bygget av förbifarten ska återupptas och att tillsättande av en förhandlingsperson som ska undersöka möjligheten att stänga flygplatsen till 2020 stoppas.

De borgerliga ledarna slog dock fast att de inte kommer att bryta ut förslagen ur budgeten och rösta ned dem i riksdagen.

– Anledningen är att den viktiga skillnaden mellan oss och regeringen inte är den ena eller den andra detaljen, utan att helheten i regeringens budget riskerar att försvaga svensk ekonomi framöver, sa Anna Kinberg Batra (M), ekonomiskpolitisk talesperson.

Det innebär dock inte att matchen är över i knäckfrågorna. Alliansen försöker nu hitta sätt att ändå fälla regeringens linje.

”Stoppa dumheterna”

Eftersom Alliansens två yrkande inte är budgetpåverkande ska de hanteras i trafikutskottet.

– Vi håller på och tittar på vad vi kan göra för att få detta viktiga projekt, förbifarten, tillstånd, att start kan ske rätt snabbt och att vi kan stoppa de här dumheterna som bara kostar en massa i onödan, säger Lars Hjälmered (M), vice ordförande i trafikutskottet.

Första spadtagen för förbifarten hade redan tagits när beslutet togs om att skjuta upp det fortsatta byggandet fram till 1 maj. Omkring 700 personer arbetar redan med projektet som redan kostar 4 miljoner kronor – varje dag. Oavsett tillfälligt stopp ska de personerna få betalt och mer där till.

– Det här är skattepengar som nu kastas i sjön helt i onödan. Man kan snarare säga att man sparar pengar genom att börja bygga nu än att skjuta på en byggstart. För Stockholms landsting vill inte ändra finansieringen. Det naturliga vore att regeringen tar sitt förnuft till fånga, säger Hjälmered.

Tvinga regeringen

Alliansen backas även upp av Sverigedemokraterna.

– Vi kommer så klart stödja alla initiativ som går ut på att sätta igång bygget av förbifarten och undvika att Bromma flygplats läggs ned. För den vill vi ha kvar, säger Oscar Sjöstedt (SD), ekonomiskpolitisk talesperson.

Om inte regeringen backar självmant tänker oppositionspartierna driva frågorna vidare i trafikutskottet.

Regeringen kan då tvingas att dra tillbaka byggstoppet.

– Vi har förslagsrätt, det är reglerat i riksdagsordningen. Riksdagen kan tycka i många frågor där man uppmanar regeringen att agera. Riksdagen kanske inte har beslutskraft där man själv beslutar om att bygget ska byggas. Däremot kan man tydligt uppmana regeringen att göra det. Då kan de välja att antingen följa det eller inte. Gör de inte det blir det en medial anstormning, säger Hjälmered.

Även i trafikutskottet står SD vid Alliansens sida.

– Om det finns möjlighet att göra en separat motion eller utskottsinitiativ i trafikutskottet så kommer våra ledamöter att ställa sig bakom det, säger Sjöstedt.