Efter krigsvarningarna – försäljning av krisvaror stegrar

Publicerad 2024-01-10

Regeringen och Försvarsmaktens höjda tonläge om att det svenska folket bör vara förberedda för krigssituation har satt fart på handeln.

– Försäljningen har totalt exploderat denna vecka med en ökning på över tusen procent, säger Stephanie Odess, Lagerchef på Krisskydd Sverige AB.

Försäljningen av krisvaror har ökat kraftigt. Biltema ser en dubblering av sin försäljning på bara några dagar.

Varor så som T-röd, powerbanks, vattendunkar, spiskök, gasolbehållare och tändstål har knappt hunnit packas upp på hyllorna innan det är dags för personalen att fylla på igen.

Stormkök. Arkivbild.

– Det påminner om försäljningen under pandemin, det är samma beteende. Men det är försäljningen av stormköken och vattendunkarna som ökat allra mest, säger Johan Gerdevåg, Biltemas marknadschef.

– Men vi har fulla lager så det ska nog gå bra, det är bara att köra på. Men vi får se hur det utvecklar sig.

Johan Gerdevåg, marknadschef på Biltema.

En ökning på över tusen procent

Internetbutiken Krisskydd Sverige AB:s försäljning har ökat ännu mer.

– Vi har haft ett högt tryck under en längre tid men det har totalt exploderat denna vecka med en ökning på över tusen procent. Vi har fått kalla in extra personal och arbetar oavbrutet för att få ut alla beställningar. Flera av våra produkter börjar sälja slut efter denna anstormning, Stephanie Odess, Lagerchef på Krisskydd Sverige AB.

Genrebild. Toalettpapper.

Följ ämnen i artikeln