Nu förbjuds all rysk olja i EU

Publicerad 2023-02-05

I dag förbjuds all import av raffinerade ryska oljeprodukter till EU.

Nu gör sig världsmarknaden redo för mer kaos.

Men det finns ett kryphål.

Från och med i dag, söndag, förbjuds all import av raffinerad olja från Ryssland till EU. Det betyder att i princip allting som produceras från rysk råolja försvinner.

– Bensin till bilen, jetbränsle som går in i ett flygplan eller diesel som går in i lastbilar och maskiner. Så det är verkligen det bränsle som vi faktiskt förbrukar och som håller ekonomin igång, säger Richard Bronze, ansvarig för geopolitik på den Londonbaserade konsultbyrån Energy Aspects till NPR.

PLUS: WOLFGANG HANSSON Så kan Sverige göra EU fritt från Kinaberoende

Världsmarknadens huvudvärk

Förra året kom ungefär hälften av EU:s import av diesel från Ryssland, motsvarande 700 000 tunnor per dag. Det kommer man behöva hitta någon annanstans.

– Europa kommer behöva vända sig till andra marknader för att täcka det ryska bortfallet. Det handlar framför allt om leverantörer i Asien och Mellanöstern, säger Jessica Alenius, vd på Drivkraft Sverige, branschorganisationen för bränsle- och drivmedelsbranschen.

Ryssland vill ha nya köpare

Precis som att EU behöver hitta nya ställen att importera från, behöver Ryssland hitta nya köpare. Importförbudet gäller bara till EU samt Storbritannien och USA som redan har förbud sedan tidigare.

– Det kan vara i Östafrika, Asien eller Latinamerika. Vad vi ser är en enda stor ommöblering för att få önskvärda fat till Europa och oönskade från Ryssland till andra marknader, säger Hedi Grati, chef för raffinering vid S&P Global Commodity Insights till NPR.

Kryphålet

Men att Ryssland börjar exportera mer till andra marknader kan öppna upp för ett kryphål. Det är i det land som raffineringen sker som blir det nya ursprungslandet. Så om Ryssland exporterar råolja till Indien och de sen raffinerar den till diesel så är den helt plötsligt laglig att importera till EU. Om kryphålet är avsiktligt eller inte är frågan.

– Jag tror att det är en medveten del av utformningen. USA och dess allierade vill se till att produkterna fortsätter att strömma till de globala marknaderna för att undvika pristoppar, säger Richard Bronze.

Risk för högre priser i Sverige

Enligt Jessica Alenius kan priset på framför allt diesel komma att stiga för svenska konsumenter framöver.

– Det kommer inte ha så stor betydelse för utbudet. Dieseln som vi köper kommer främst från svenska raffinaderier och från resten av Norden. Däremot kan priset komma att påverkas. Diesel är en global produkt som handlas på en global marknad. Ett redan stramt globalt utbud på diesel kan bli ännu stramare och då ökar priset.

Dessutom kan stigande transportpriser göra att priset sticker iväg ytterligare.

– När vi ska transportera diesel från Asien och Mellanöstern så blir det längre avstånd. Då ökar kostnaderna för få den till Europa. Det kan också påverka priset.

Lågkonjunkturen kan hjälpa bilister

Men det finns en potentiell ljusglimt. Den stundande lågkonjunkturen kan göra att prishöjningen inte blir så farlig.

– Generellt har vi haft en väldigt ryckig marknad sedan kriget började. Att Europa nu närmar sig en lågkonjunktur dämpar trycket på transporter och då får vi ett lägre tryck på diesel också. Det är därför det är svårt att säga att sanktionerna kommer ge högre priser. Det är så mycket annat som påverkar.

Vladimir Putin.