Räkna med tågförseningar

Uppdaterad 2019-06-25 | Publicerad 2011-09-06

Trafikverket satsar tre gånger så mycket pengar som vanligt på järnvägen inför vintern.

Men det räcker inte.

– Som resenär måste man i ett hårt snöoväder – där man inte vill ta buss eller bil – också ha lägre förväntningar på järnvägen, säger Tommy Jonsson, biträdande verksamhetsområdeschef vid Trafikverket, till SvD.

SJ har haft stora problem med försenade och inställda tåg de senaste två vintrarna. En del av ansvaret ligger hos Trafikverket som sköter underhållet av järnvägen – men hinner de lösa problemen till vintern?

Vill sänka förväntningarna

Trafikverket har i år satsat tre gånger mer än de normala 125 miljonerna. En stor del satsas på snöplogning, ett område där det tidigare vintrar har funnits stora brister, skriver SvD.

Vidare ska informationen förbättras, liksom omstyrning av avgångar när det behövs.

Men trots det ser det mörkt ut inför årets vinter.

Svenska Dagbladet har tagit del av en rapport skickad till regeringen. I den skriver Trafikverket att de vill ta ner förväntningarna inför vintern.

– Vi vill vara schyssta och ärliga och säga som det är. Förhoppningen är bara att få rimliga förväntningar på vad tågen klarar, säger Tommy Jonsson i SvD.

Jonsson säger till SvD att det till exempel kan handla om att som resenär inte välja för snäva avgångar i extrema lägen.

Regeringen satsar 3,6 miljarder

– De belopp vi nu får bedömer jag som tillräckliga och ligger inom ramen för kapacitetsutredningens bedömda behov. Samtidigt får vi möjlighet att förstärka vägunderhållet som har påverkats kraftigt de senaste vintrarna, sa Trafikverkets generaldirektör, Gunnar Malm, i ett pressmeddelande då.

Följ ämnen i artikeln