Därför står tågen stilla

Uppdaterad 2019-06-25 | Publicerad 2014-06-05

Bristande underhåll bakom tågstrulet

Nedrivna kontaktledningar, signalfel och lövhalka.

Som tågresenär har man hört de där orden till leda.

Nu reder Aftonbladet ut orsaken till tågstrulet – och vad effekten blir av Trafikverkets miljardmiss.

Trafiken mellan Stockholm och Uppsala plågas av kraftiga störningar sedan en dryg vecka till följd av signalfel och växelfel. Dessutom gör en nedriven kontaktledning i Herrljunga att tågen mellan Stockholm och Göteborg leds om med kraftiga förseningar till följd. Totalt berörs omkring 40 000 resenärer enligt SJ.

Sveriges järnväg är eftersatt sedan länge. Gamla växlar och kontaktledningar måste bytas ut – och det snabbt. Det är både regeringen, oppositionen och Trafikverket överens om.

– Vi har ett uppdämt underhållsbehov som vi har börjat beta av, men det kommer att ta tid, säger Madelene Falk, planeringschef för underhåll på Trafikverket.

Saknas nästan 20 miljarder

För en dryg månad sedan slog regeringen fast den så kallade Nationella transportplanen. 86 miljarder kronor ska satsas på järnvägsunderhåll fram till år 2025. Ett par veckor senare avslöjade SVT att Trafikverket hade räknat fel på kostnaderna för att byta ut utslitna kontaktledningar och gamla växlar. 19,5 miljarder kronor saknas i underhållsplanen. När Aftonbladet frågar Trafikverket säger de först att felräkningen inte kommer att påverka de planerade upprustningarna.

– Det har skett en feluppskattning på volymen av det tekniska behovet för kontaktledningarna. Men vi måste skilja på vad som är ett tekniskt behov och vad som är en planerad åtgärd. I den Nationella transportplanen har vi redogjort för alla planerade åtgärder, och de kommer vi att följa, säger Madelene Falk.

Tvingas prioritera

Men efter lite lirkande kommer ett annat svar. För att ha kunna genomföra de planerade underhållsarbetena tvingas Trafikverket att prioritera framöver. Tyngdpunkten kommer att ligga på storstäder och de mest trafikerade sträckorna. Landsbygden får däremot stå tillbaka.

– Ja, så skulle man kunna se det Trafikverket prioriterar alltid utifrån ett trafikantperspektiv. Allting finns med i planen men så fokuserar vi underhållet där det kommer flest till nytta, säger Madelene Falk.

För SJ som är den dominerande aktören på det svenska järnvägsnätet är de återkommande störningarna ett stressmoment. Inte minst för att en del resenärer ger personalen ombord skulden när tågen inte går i tid – trots att SJ bara står för en femtedel av alla förseningar.

– Vi ser väldigt allvarligt på att vi har en så eftersatt infrastruktur. I förlängningen är det klart att man måste fundera på vad det gör för både branschen och miljön. Människor riskerar att tappa förtroendet för tåg som färdmedel, säger Helga Baagøe, kommunikationsdirektör på SJ.

Följ ämnen i artikeln