Mathem tog fel på adress – får julmat i mellandagarna: Kanske blir en tacojul

”Fruktansvärt besviken”

Publicerad 2023-12-23

Familjen Nilsson fick aldrig julmaten levererad av Mathem. Nu kanske det istället blir en tacojul.

Familjen Nilsson har bjudit hem släkt och vänner till jul och lade en beställning på Mathem för tusentals kronor.

När chauffören åkte till fel adress erbjöds de leverans i mellandagarna.

– Det är inte så många som äter julskinka på nyårsafton, säger Robert Nilsson, 35.

Robert Nilsson och hans familj ska samla släkt och vänner hemma hos sig i Svedala i år. För att styra upp maten till de totalt tretton gästerna lade de en stor beställning hos Mathem.

I går kväll var leveransen planerad. Strax före klockan 19 hör chauffören av sig och säger att hon inte kommer in i porten.

– Då springer jag ut för att möta henne, men ingen är där, säger Robert Nilsson.

Chauffören dök aldrig upp

Chauffören har åkt till fel adress, och säger i telefon att hon är på väg till rätt adress. Men hon dyker aldrig upp.

– 19.02 fick vi ett meddelande om att leveransen är inställd, säger Robert.

Han kontaktade Mathem via deras chatt och berättade vad som hänt. Han frågade om chauffören kunde komma tillbaka med matkassarna, något som enligt kundtjänsten inte gick.

– Chauffören var i närområdet i 2,5 timme och sa att hon kunde komma förbi, men att Mathem var tvungna att öppna ordern. Det gjorde de inte, säger Robert.

Istället erbjöds han matleveransen i mellandagarna och 300 kronor i kompensation på nästa köp.

– Vi försökte säga att det kanske inte är jättemånga som äter julskinka på nyår, säger Robert.

”Potatis finns alltid”

Med ett av sina barn ska han ge sig ut och handla julmaten under lördagen istället. Han hoppas att julskinka, köttbullar, sill och andra klassiker på julbordet fortfarande finns kvar på den lokala ICA-butiken.

– Vi får vara lite flexibla i år. Förhoppningsvis får vi tag på allt. Potatis finns ju alltid i alla fall. Men annars får det kanske bli en tacojul istället, säger Robert.

Men det var sista gången familjen handlade på Mathem.

– Jag är fruktansvärt besviken. Jag jobbar själv inom spedition inom transport, när det finns en lösning så ska man ordna det.

Mathems svar: Jättetråkigt

Mathems kommunikationschef Lotta Olofsson beklagar det som hänt Robert Nilsson.

”Det är jättetråkigt att höra att vi gjort det här misstaget, och jag beklagar verkligen att familjen inte fått sin leverans inför jul. Jag vet inte exakt vad som har hänt just här, men jag vet att sånt här hör till ovanligheterna”, skriver hon i ett mejlsvar.

Om misstag sker ska leveransen bokas om till första lediga tid och kunden ska kompenseras, enligt Olofsson.

”Vi har dock alltid högt tryck på beställningar inför jul, så sannolikt har det inte funnits någon tidigare leveranstid än den som erbjudits. Jag förstår att det har skapat problem för familjen, och är ledsen för detta.”

Arkivbild.

Följ ämnen i artikeln