Beställde glutenfri frukost – fick det här

Uppdaterad 2017-08-23 | Publicerad 2017-05-08

Londonbon Martin Pavleka hade beställt glutenfri mat på niotimmarsflyget. Till frukost serverades han – en banan.

– Även om den var glutenfri var jag inte mätt särskilt länge, säger han till Evening Standard.

På den nio timmar långa flygningen mellan Tokyo i Japan och Sydney i Australien hade Martin Pavleka, 32, från London i Storbritannien beställt glutenfri mat. Och efter att ha fått en middag strax efter ombordstigning var det några timmar senare dags för frukost.

Medan de andra passagerarna enligt Pavleka bjöds på ägg, korv, svamp, bröd och yoghurt bjöds han själv på – en banan.

– Jag saknade ord. Även om den var glutenfri så höll bananen mig inte mätt särskilt länge, säger han till Evening Standard.

Ber om ursäkt

Flygbolaget, japanska ANA, All Nippon Airways, har bett om ursäkt till Martin Pavleka. Men de vill understryka att han också fick en ordentlig middag kvällen innan.

– Vi gör allt vi kan för att möta våra passagerares behov. Det är viktigt för oss. I det här fallet motsvarade vi dock inte vad passageraren förväntade sig, säger en talesperson till Evening Standard.

Talespersonen berättar också att bolaget nu kommer se över sina rutiner vad gäller speciella matönskemål.

– Vi har bett om ursäkt personligen och kommer se över vår policy för glutenfria alternativ på flygplan framöver.

Följ ämnen i artikeln