”Extremt ovanligt”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-08-22

Experterna förvånas av katastrofen

I dag åker en grupp svenska experter till Madrid för att hjälpa till med det svåra identifieringsarbetet.

Gårdagens flygtragedi i Madrid förbryllar experterna.

– En brand i en motor ska inte leda till en krasch. Piloterna vet hur de ska agera, säger Nils Björner, inspektör på Luftfartsstyrelsen.

Att flyga är det absolut säkraste sättet att resa, visar statistik från Luftfartsstyrelsen. Det är också därför som onsdagens katastrof i Madrid – där planets motor fattade eld – är så märklig, enligt Nils Björner.

Flera orsaker

Han har svårt att se att en brinnande motor skulle vara den enda orsaken bakom kraschen.

– Piloter är förberedda på en sådan händelse och det ska inte leda till en katastrof. Det är extremt ovanligt att en motor fattar eld, men när det händer ska det gå att släcka om man följer rutinerna, säger han.

– Jag tror i stället att det är flera saker som skett samtidigt, men det är svårt att säga vad.

Att människor dör i flygolyckor i linjetrafik är väldigt ovanligt, både i Sverige och i hela världen.

Farligare att åka bil

Bland svenska plan har det inte hänt sedan 2001. Då krockade ett SAS-plan på Linateflygplatsen i

Milano och 118 människor omkom, varav 21 svenskar.

Men trots uppmärksammade olyckor är det farligare att ta bilen till flyget än att flyga.

– Det finns en utbredd rapportering av olyckor och tillbud bland piloter vilket gör att säkerheten är hög. Man lär av sina egna och andras misstag, säger Nils Björner.

När allvarliga olyckor inträffar är det oftast inte tekniken som strular, som utredare hävdade efter Spanairplanets krasch i onsdags.

I åtta av tio fall är det i stället piloten som gör fel.

– Men trots den här hemska olyckan finns det inget säkrare sätt att resa, säger Nils Björner.